torsdag 25. september 2014

PALESTINA PÅ GODT OG VONDT

Det er langt på natt, jeg skal snart finne senga, men skal først forklare overskriften på dagens blogg.

Da jeg sto opp i dag, var det ikke noe strøm i huset. Imidlertid så er det ganske vanlig, så takket være gassen fikk jeg meg morraskaffen min og forlot heimen.

Klokka halv ti i kveld kom jeg tilbake til et  meget mørklagt hus. Prøvde sikringene, men alt så ut til å være i orden. Ringte husleier. Ikke svar. Sendte melding til huseier, og fikk tilbakemelding: Beklager, er bortreist i bryllup, ring Yasser. Hm. Yasser er mellom-mann mellom huseier, Baha og meg. Jeg ringte Baha. Han skulle ringe Yasser. Yasser var ikke hjemme. Baha ringte Madsji. Madsji kom. Problemet var antagelig at man måtte ha betalt på et kort som puttes inn i strømsystemet et eller annet sted, og som da altså gir lys så lenge det er penger på  kortet. Dette mystiske kortet befant seg oppe i 2. etasje et sted. Madsji gikk på jakt med lommelykt og fant det etter litt leting.

Hvor kunne man så få fylt opp dette lysgivende kortet sent en torsdagskveld? Jo, antagelig på en bestemt butikk. Madsji dro, jeg satt ute  med stearinlys og hvitvin og dingla med beina.. Ti minutter senere kom den gode hjelper tilbake, og ett minutt senere flommet lyset! Moralen er: Peeng på bok! (les:kort)

This is  Palestine! Håpløse systemer, men alltid gode hjelpere for hånden.

 I morgen skal jeg med Nisreen til Ramallah i forlovelsesselskap.   Jeg har det godt, meg fattes intet.           

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar