tirsdag 1. april 2014

GRUPPER SOM KOMMER OG GRUPPER SOM GÅR

Det ble snakket norsk ved nabobordet der jeg satt og strikket og drakk kaffe. 5 ivrige unge jenter. Etter en stund tilkjennega jeg at jeg skjønte de de sa, og ble prompte bedt om å sette meg sammen med dem. De var del av en større gjeng fra en folkehøgskole nordpå som var på skikkelig jordomseiling,- og som mer enn gjerne ville dele spennende opplevelser med meg. Amazonasjungel med båtvelt, New York, fjerne Østen. Og- Palestina. De snakket og spurte og var noenlunde velorientert og veldig trivelige. Visste jeg om noen av flykting-leirene? Jeg visste. Hvordan få se en leir? Jeg ba Mustafa kelner om å komme, han bor i Aida. De gjorde en avtale om å møtes neste dag klokka ett, og i dag fikk jeg referat.
Jentene hadde vært i leiren hele dagen fram til sene kveld. De ble vist rundt, de kom hjem til familier, de fikk selvfølgelig mat og te og kaffe og argile. De hadde sett og lyttet og spurt,- og hadde lovet å skrive om dette når de kom tilbake til skolen og hverdagen. Så bra!! Det trengs ungdom som ser alvoret i Palestina, og som forteller videre.

I dag traff jeg på en godt voksen kvinne med armen i gips og skrubbsår i fjeset. Hun var en av en gruppe på 16 fra Sarpsborg som hadde gått de 140 km. fra Nasaret til Betlehem. 10 dager hadde en svært innholdsrike turen tatt. En utfordring både fysisk og mentalt. Alle hadde gjennomført, inklusive damen som hadde tryna og brukket armen underveis.Det er 15 faste sjekkpunkter på den turen. ...Vi fikk dessverre bare en kort tid sammen før hun skulle videre.

I dag var også dagen for å se på event. ny leilighet. Det var nedtur, det! Åjameg så stygg og ukoselig og diger og nedslitt og gardinløs og....Der vil jeg ikke bo! Da blir det å se etter noe annet. Klarer jeg det ikke nå, så får jeg  bare lagre sakene mine et sted og satse på at noen venner finner noe til meg før høsten og neste reise kommer.
Det ordner seg nok. Nå sorterer og organisere og pakker jeg ting og tang.
Om noen få dager er jeg tilbake på Hamar. Jeg har blitt lovet både dawali og shis barak før jeg drar. Hjemme vil jeg ha fersk fisk og saftig biff!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar