søndag 30. mars 2014

SLITEN

Ja, i kveld er jeg sliten. Jeg har vært oppe i Deheisha i sånn omtrent seks timer og spist en masse-selvfølgelig, og truffet en masse folk-selvfølgelig. Ikke noe galt i det, tvert i mot,- men når x- antall unger leker og roper og løper og griner, og når alle røyker vannpipe så jeg bare øyner andre siden av rommet,- når alle småjentene vil sitte på fanget eller ha meg med på div. og når alle samtaler foregår i forrykende tempo på arabisk....., ja, da blir en halvfrisk og (halv)gammel bestemor fra Norge rimelig sliten.
Men, nå sitter jeg her i freden og roden med et glass kald hvitvin og kan bare takke for alt jeg får være med på.
Jeg har forresten truffet både Ala og Ala i dag. Førstnevnte er en mann, den andre en kvinne. Ala traff jeg første gang for kanskje for 1 1/2 år siden. Da var hun forlovet med Mohammad, og var DEN jåledokka.- egentlig et fremmedelement i denne storfamilien hvor alle er veldig jordnære. Hun hadde kjempelange lakkerte negler, en kunstferdig frisyre og var sterkt- og vakkert- sminket.
Nå, derimot, hadde det skjedd noe. Hun var gravid i 8. mnd, og var forandret. Veldig forandret. Borte var neglene og det meste av sminken, borte var de flotte klærne og det oppsatte håret. Tilbake var en sliten og høygravid kvinne i grå joggedress med hår som hang litt tilforlatelig ned over skuldrene. Thats life. Jeg får håpe de får en baby som ikke er alt for krevende. Jeg var i bryllupet deres i fjor. Året før var jeg på hennafest til Ala oppe i Jenin. Det var samme dag som krigen i Gaza startet.

Når jeg først snakker om giftemål og babyer og slikt: I går kveld besøkte jeg H....,- noen av dere kjenner han fra Norge/ Porsgrunn. Han har vært gift med sin vakre og unge kone en god stund nå, men de venter veldig på at hun skal bli gravid.
Jeg spurte han om han hadde det bra. Joda, sa han ( her kommer slarven), det var bare det at han sov for lite. Javel?? Jo, altså-kona hans jobbet ikke og studerte ikke. Han hadde foreslått begge deler, men nei takk- hun foretrakk å være hjemme. Hun sov mye om dagen, sa han, så når han kom hjem etter jobb og var sliten, da ville hun være våken og han ville sove. Jo, jo. Jeg liker også å sove, men.. Lager hun mat til deg når du kommer fra jobb,- spurte jeg. Inshallah- litt sånn etter som, forsto jeg.

Vi var 7 personer der i heimen i går kveld, vi spiste kjøpepizza og salater og så på finalen i The Voice ( full styrke), og så ble jeg kjørt hjem-tankefull.

I morgen er det bare en uke til jeg skal hjem til Norge! Jeg har en klar følelse av at det vil bli noen hektiske dager.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar