søndag 7. mars 2010

STOP THE WALL

Jeg har kanskje ikke skrevet om "Stop the Wall campain" før, men jeg vet mange av dere kjenner til organisasjonen. I forrige uke sto det noe i norske medier om at kontoret de hadde oppe i Ramallah, var totalødelagt av israelere.


Nå holder israelerne på å grave opp gamle oliventrær i Beit Jala for å forlenge muren der borte, og på den måten fjerne enda mer land fra palestinerne.


Svært mange av demonstrasjonene her nede bunner i akkurat dette, naturlig nok. Nye murer-flere gjerder, mer piggtråd, flere landsbyer som blir delt, flere olivenlunder som blir uframkommelige.


De to siste ukene har de arrestert 9 personer som er knyttet til Stop the Wall.


Da jeg slo på PC`n nå, så jeg at en gutt på 14 år er hardt skadet i en landsby like nord for Ramallah. Soldatene hadde brukt gummi/stålkuler. Kula hadde truffet gutten i panna og gått inn i hjernen,- han blir operert. Han hadde demonstrert mot stengingen av landsbyen sin. Det er godt mulig han hadde kasta stein, jeg vet ikke.
Montro om soldatene føler seg tøffe.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar