tirsdag 22. mars 2011

Morsdag!




Morsdag i Palestina er store greier. Det er den 21. mars, men fordi datoen i år falt på en mandag, feiret de både søndag og mandag. Jeg har derfor vært på mange tilstelninger, hørt mange lovtaler på arabisk, det har vært sang og dans og blomsterutdeling og diplomutdeling og kaffe og te og mat og presanger, nasjonalsang med palestinske soldater i giv akt......, jaja men, morsdag er store greier. Det heter forøvrig " Iom el Um" ( mors dag) eller Eid el Um (fest for mor). Herlige navn!
Om en uke skal jeg hjem til Hamar igjen. Det blir både fint og rart. Spørs om ikke sjela mi trenger mer tid enn kroppen for å lande.
Hvis Gud gir meg dager , så skal jeg tilbake i september.

Som dere jo alle vet, så er Midtøsten et ekstra urolig hjørne av verden for tiden. Tunis, Egypt, Libya, Jemen, Bahrain.. Nå demonstrerer de veldig i Gaza, men det liker ikke Hamas. Hamas sender bomber til Israel, det liker ( naturlig nok) ikke de. En israelsk familie ble brutalt drept i en bosetting sist uke, og palestinerne fikk skylda. Nå er det visst en mann fra Thailand som er den skyldige. Det hindrer ikke bosetterne her i å " ta igjen" overfor palestinerne, og dessuten resulterte det i at den israelske regjering bestemte seg for å bygge 100 vis av nye bosetterboliger. Fred??? Nei, det ser dårlig ut. Det som ER bra, at unge palestinere over hele Vestbredden demonstrerer for forsoning mellom Hamas og Fatah. Håper at det på sikt kan ha en positiv innvirkning.
Takk og pris for at jeg ikke verken er eller vil være politiker, aller minst her nede!

Jeg fikk noe å tenke på her forleden: En muslimsk gutt herfra som spiller fotball, hadde sammen med laget sitt fått tillatelse ( av Israel) til å reise til Tel Aviv på en turnering. Han- og-mamman, var så lykkelige! Gutten hadde sett sitt hjemlands hav- Middelhavet- for aller første gang.
En annen pappa sa imidlertid at han aldri ville søke Israel om tillatelse for sin sønn til å besøke deler av eget land. Det var å krype for okkupasjonsmakten. Jeg forstår begges tankegang.
Her rister de meget forundret på hodet når jeg forteller at jeg kan reise Europa rundt uten engang å vise pass!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar