tirsdag 27. september 2011

En aktiv dag

Så har det blitt tirsdag kveld. Min kjære ex-svigersønn Cory er antageligvis vel framme hos Martha og Liam i Ramallah.
Jeg har vært på farta. Først noen ærend i Beit Sahour, så en liten handlerunde i Betlehem inklusive lunsj. Det er artig å sitte og beskue turister!  De kommer fra hele verden- nå er det folk fra Østen som er i flertall. Japanesere? Koreanere? De kommer i flokk og følge, trofast og nærmest på geledd etter en eller annen guide som går foran med en paraply e.l.høyt hevet. Kameraet er fremme, men de fotograferer mens de går, - tenk om guiden forsvant! Inne i Fødselskirken er det laaang kø hver dag. Noen ber, andre skravler, alle ser og ser og ser. Så er det rett inn i bussen igjen,- kjøpmennene i byen får skjelden eller aldri besøk.
 Jeg har derimot investert i 4 billige vinglass, fargestifter og en liten teddybjørn, og i går kjøpte jeg meg en riktig så fin bordlampe, men det er nok langtfra nok til å opprettholde handelen i byen..
Etterpå ringte jeg min venninne Nisreen, og hun kom i løpet av noen minutter. Hun skulle til Ramallah, ville jeg bli med? Javisst.
Vi dro til Ramallah, hun fikk besøkt de kontorene hun skulle på, vi var oppom Martha og Liam som snarest, og så bar det hjem igjen. Veien nordover er utbedret, og det er satt opp solcellepanel-gatelykter gjennom den trangeste og mørkeste dalen!! ( helvetesdalen) Veien er forsatt utrolig bratt og kronglete, men det er absolutt fremgang.
Jeg fikk en underlig telefon her i kveld. En tidligere elev fra STAVIS ringte. Han satt i et studentradiostudio et steds i Norge og lurte på om jeg kunne bidra med høytlesing av erotiske eventyr per telefon ut på eteren! Jeg hadde i sin tid lest ett eller to av disse i klassen hans. Det ble litt umulig da, siden jeg er her og slett ikke har tatt med meg Asbjørnsen og Moe,- det være seg erotiske eller uerotiske eventyr!! Han så poenget, men vi hadde en trivelig prat. Verden er et rart sted.Jeg er forresten bedt i forlovelseselskap, men tok jo ikke med meg finkjole - krise!
Godnatt

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar