mandag 5. september 2016

Hebron

I dag har Amani og jeg vært i Hebron, - to ganger. Utgangspunktet var altså at Amani ønsket å kjøpe tøy til ungene der nede, det skulle være billig, og selvsagt et mye større utvalg enn her. Hebron har visstnok ca. 300000 innbyggere. Vi dro. Downtown Hebron, handlestrøket, er stort og har en mengde digre rundkjøringer med 6 eller 8 gater ut fra hver. Hazem slapp oss av, og etter en drøy time hadde vi funnet vakre, om enn ikke billige klær. Så kafebesøk før vi dro nordover igjen. Sa far, so good. Vel hjemme viste det seg at klærne til tre av ungene var for små. Tenk, tenk. Vi bestemte oss omsider for å reise tilbake i efta. Tilbake til Hebron, en times kjøring. Amani trodde hun visste hvor forretningen var. Men, neida. Vi hadde ikke fått kvittering, klærne eller bæreposene fortalte oss ingenting, så vi begynte å lete etter den lille sjappa i en av de ørten gatene som gikk ut fra de ørten rundkjøringene. For å gjøre en laaang historie kort: vi fant ikke igjen butikken. Amani var mildest talt oppgitt, og forkynte at hun aldri mer i livet skulle sette sine bein in Hebron. Nå er jeg vel hjemme og drikker hvitvin. Om en stund vil vi le av det.                                                         Det har dessuten skjedd et mord her i byen i dag, en ung palestiner  har drept en annen ung palestiner med kniv. Trist, trist. Jeg vet ikke noe om omstendighetene, men føler meg ikke redd. Dessverre skjer slikt over hele verden, også i Norge. Ingen vil meg noe vondt her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar