lørdag 6. mars 2010

Lørdag i Betlehem

Jeg dro opp til Betlehem i dag,- siste turen dit denne gangen. Casa Nova er et gjestehus og en resturant som ligger ved Manger Squere, altså like utenfor fødselskirken. Jeg tror stedet er bygget for franciskanere. De har i hvert fall god hvitvin der, så det hender jeg kjøper meg et glass og sitter og koper. Slik også i dag.
Klientellet er enten ulike typer munker ( dongeri under den svarte kappa), eller turister, men det er skjelden mange der. 11 katter har sin faste base der, imidlertid, og det er en hyggelig kar som sørger for at de får mat.
Etterpå gikk jeg innom fødselskirken igjen, men der er det som vanlig vanskelig å finne ro med høymælte guider og fotograferende turister. Jeg havna forøvrig opp i en gresk-ortodoks begravelse, men aner ikke hva som skjedde. Det endte med at de bar kista ut og rundt hjørnet, etter kista kom prestene pluss en del andre menn, lenger bak fulgte kvinnene. Jeg leste forresten i dag at de ultraortodokse jødene nå har begynt med kjønnsdelte busser i Jerusalem. Mennene foran, kvinnene bak. Jo, jo.
Etterpå rusla jeg meg en tur i Soukhen, dvs. alle de smale bakgatene i Betlehem hvor lokalen handler. Jeg har vært i soukher i andre land også, der pleier det å være fullt av storøyde og fotograferende turister. Ikke i Betlehem. Jeg så ingen som så " ikke- arabisk"ut. Men, jeg liker å gå der. Det er et forrykende menneskehav, fullt kaos, du får kjøpt alt fra ferske jordbær(!) og levende høner til vaskemaskiner, det finns skreddere og skomakere og videobutikker, parfymerier og klesbutikker. +++
Jeg fant meg et bakeri hvor de holdt på å steke småbrød inne i en kjempeovn med åpen flamme. For 1 shekel fikk jeg meg et alldeles nystekt og varmt brød som jeg spiste på min videre ferd.
Oh, du velsignede!
Selvfølgelig måtte jeg også innom "John Souvenir "og hilse på pluss få te og en prat, og så Servis hjem til Beit Sahour. Jeg gikk av på butikken oppi gata og kjøpte meg en kartong sigaretter ( skal smugle)og en flaske hvitvin ( skal drikke). 200 shekel ( 300 kroner) akkurat. Det er ikke så verst pris det? I Norge ville prisen vært 720 + 100 = 820 kroner slik omtrent.
Nå har sola gått ned.
Jeg skal pakke.
Det var vel det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar