tirsdag 5. november 2013

GEOGRAFI

Det er kanskje greit med litt politisk geografi etter gårdagens sjekkpunkt-virvar.
Altså: Elva Jordan renner fra Genesaretsjøen og ut i Dødehavet- ca. 12 mil lenger sør. Grenseovergangen som jeg brukte, ligger helt nede ved Dødehavet. (420?) meter under havets overflate.
På østsida av elva ligger staten Jordan, på vestsida ligger Israel/ Vestbredden. Før 1967 var det palestinerne som hadde kontrollen langs elva på denne siden. Israelerne har overtatt/ okkupert hele Jordandalen og med det også tilgangen til vannet. Jordanelva er forresten redusert til en liten bekk. Inne i den okkuperte Jordandalen ligger Jeriko. Den byen er fortsatt under palestinsk styring, men er omgitt av  store israelske grønnsak/fruktplantasjer og jødiske bosettinger samt en masse "closed military zones".

Jeriko ligger bare noen få kilometer fra grenseovergangen.og byen ligger altså som en palestinsk øy inne i et israelsk landskap.
På den israelske grensestasjonen finnes det flere muligheter for transport: Israelske busser som tar deg til Jerusalem, busser fra Jeriko som tar deg til den palestinske grensestasjonen inne i Jeriko hvor du må vise gyldig pass/dokumenter, eller også israelske drosjer som enten tar deg til "hvorsomhelst" i Israel, -eller noen hundre meter bort på et jorde. Dette jordet er like ved en hovedvei hvor palestinske drosjer har lov å kjøre,- de får ikke kjøre helt inn til grensen.

Jeg har vært der nede 3 ganger. Første gangen tok vi buss til Jerusalem. Andre gangen tok jeg israelsk drosje til ut på jordet hvor Hazem sto, i går klarte jeg altså å finne den bussen som gikk til Jeriko. Jeg irriterer meg fortsatt over meg sjøl. Neste gang skal jeg være mer presis i omtale av sjekkpunkter!!!
Jeg led ingen nød og var overhodet ikke bekymret, men min stakkars sjåfør var fortvilet over å ha "mistet meg", og redd for at noe hadde tilstøtt meg. Han hadde til og med ringt Baha :" I have lost Elda!!" og visstnok også spurt noen politi om de hadde sett meg... Nå har han fått mitt andre telefonnummer også.

Epilog: Det hender vi reiser fra hytta og inn til Långflon i Sverige for å kjøpe sigaretter. Der står det et skilt:- Riksgrens Sverige- på den ene siden. Når vi skal hjem, står det - riksgrense Norge-. That is. Greit det, syns nå jeg.
Nede her går Jordanelva

Martha og Roald

Hagl og torden i Amman

vakker hage

Kjetill skuer utover Amman

flotte dyr!!!

grønnsakmarkedet i Jerico

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar