onsdag 9. november 2011

Full dag, halvfull kvinne

Før jeg skriver noe mer, så må jeg få referere en (rasistisk) vits jeg hørte i dag: En gang var en amerikaner, en russer og en jøde i en forretning sammen og skulle handle. De spurte etter en gitt vare, men den butikkansatte svarte: Beklager, det har vi ikke på lager.
Hva betyr det -å ikke ha?- spurte amerikaneren.
Hva betyr - lager-? spurte russeren.
Hva betyr- beklager?- spurte jøden.
( jeg er nå halvvegs i mitt 3. rødvinsglass og har mistet alle hemninger.)( Hva er hemninger?)

Dagen startet med at jeg etter både bønner og spark måtte gi opp vaskemaskinen min enda en gang. Den vil ikke, så altså stor klesvask for hånd.

Betlehem neste, litt ærend og en prat med Mike og John og Sumar. Jeg er buden dit på søndagsmiddag, det blir koselig.

Iblant slenger jeg innom Fødselskirken. Så også i dag.Der var det fullstappa overalt,- folk fra Mexico, Brasil, Italia, Japan +++ Jeg havna i en slags gudstjeneste på italiensk. Masse prester og andre geistlige, en så ut til å være minst biskop. Kirka var som sagt tråkka, og det ble messet og sunget og spilt orgel og lest fra Bibelen. Nå er min italiensk bare ørlite grann bedre enn arabisken, men jeg fikk med meg at de leste fra Lukas 2: juleevangeliet.Litt i tidligste laget, spør du meg. Men, i Betlehem er det jo en slags julestemning året rundt. En av forretningene spiller amerikanske julesanger nå!

Etterpå rusla jeg ned til Nisreen og fikk middag og te og ikke minst en god prat, og jeg fikk strikka ferdig den lua jeg holdt på med. Nisreen hadde besøk av sin eldste bror. Han bor i Syria- utenfor Damaskus. Trivelig kar som hadde syrisk kone, fransk pass og jobba i forsikring. Han sa at dersom jeg kom til Syria så behøvde jeg ikke tenke på hotell. De hadde to hus og en kjempehage, jeg var velkommen når som helst. En dag så gjør jeg det ratt.

Jeg har de siste dagene hatt mailutveksling med Øyvind fra Høgskolen i Vestfold. Han er her i Palestina med studenter hvert år, og akkurat nå er de her i Betlehem. Han ringte og inviterte meg bort til hotellet der de bor, og jeg har hatt en usedvanlig trivelig kveld sammen med han, en kollega og to av studentene. Det er så mye fine folk!! Øyvind er en av dem. Han fortalte at det var han som sammen med Dag Hareide startet den Reisende Folkehøgskolen for mange år tilbake. Han har også jobbet for FN og for Flyktninghjelpen i Gaza.Nærmere midnatt kom jeg hjem. Jeg gikk fra Grand Hotell hvor folka fra høgskolen bor,- gjennom den nattestille souquen mot Manger Square. To katter og noen få ungdommer var å se- ellers bare stengt og stille. Så kom en taxi som tok meg hjem.Jeg tenker med sorg på alle i Oslo som er redde for å gå alene ute om kvelden. Det er langt tryggere her hos de skumle palestinerne!

Nå sitter jeg altså her med mitt tredje rødvinsglass for i kveld, og kan ikke annet enn å takke for dagen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar