torsdag 10. november 2011

Jaja

Billetten hjem er kjøpt. Tirsdag kveld kommer jeg fra Israel via Berlin til Gardermoen. Foreløpig orker jeg ikke å tenke på utspørringen på flyplassen her. Skal jeg snakke sant til en forandring? Si at jeg har vært i Palestina? Jeg har jo lov til det, rent formelt, men da blir det en masse styr og ståk. Det er også greit nok, men hva om de nekter meg innreise neste gang?? Skal jeg benekte dattera mi enda en gang? Fy f.. for en flyplass. De få gangene jeg får lyst til å banne, er når det gjelder de såkalte "sikkerhetsrutinene"i Israel.

Inntil videre har jeg det godt her. Det er et par personer jeg "burde" ha tatt kontakt med her, og som jeg ikke har gjort. Årsaken er at jeg ikke har hatt det overskuddet jeg gjerne skulle ønske meg. Skjebnen ville det annerledes. I kveld tok jeg med meg ei bok og gikk på nærmeste restaurant for å kjøpe meg et måltid mat i fred og ro.Først kom restaurantinnehaveren bort til bordet mitt og ville prate, han husket meg fra før. Jeg ble invitert over til bordet hans,men takket høflig -nei.
Midt i måltidet var det en mann som kom imot meg med et stort smil. Det var en av de to jeg skulle ha kontaktet. Han heter Abdallah og jobber i SOS barnelandsbyer i Betlehem. Men, der var han altså! Vi skal spise middag sammen på lørdag, og det blir sikkert veldig bra. I fjor prøvde jeg å få til en ordning med at han skulle besøke SOS ( og oss) i Norge, men det gikk ikke.
Det er ikke mye som er enkelt for palestinerne. I dag hørte jeg at dersom en palestiner mottar over en viss sum ( ganske lav) fra utlandet, så vil banken måtte kontakte de palestinske OG israelske myndigheter for å foreta en grundig sjekk. Grunn: Myndighetene vil forsikre seg om at pengene ikke skal gå til å støtte Hamas. Jaja.

I morgen skal jeg på konsert i Fødselskirken. Ikke bare det, det er Elverum damekor som synger!!
Referat kommer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar