torsdag 3. november 2011

Kjetill er her

Det har vært "intet nytt fra blogg-fronten" en stund nå.
Jeg har besøk av mannen min, og vi har vært rundt omkring og besøkt kjentsfolk og handla mer palestinavarer til videresalg. Ikke så mye blogg-stoff, med andre ord.
I går var Kjetill inne i Jerusalem, i bydelen Silwan. Jeg holdt hus her, det er så mange lange og bratte bakker i Silwan.
Dere har kanskje hørt om Silwan i mediene. Den ligger rett nedenfor Gamlebyen, ned mot Kedrondalen. Det er en del av Øst-Jerusalem, og derfor bosatt av palestinere. Imidlertid foregår det arkeologiske utgravinger der, israelerne graver fram rester av urgammel bebyggelse. ( king Davids City). Så langt burde alt være vel og bra, men i denne prosessen så blir palestinske beboere kastet ut av husene sine, hus blir jevnet med jorden, innbyggere blir møtt med sperringer og tåregass. Det er pro-palestinske demonstrasjoner der hver fredag.
Der var altså Kjetill på en guidet tur i går. Det hadde vært interessant, sa han,- men samtidig lite nytt; vi kjenner etterhvert til så mange former for etnisk rensning. Bosetterorganisasjonen El-Ad har visstnok overtatt omtrent 90 % av alle boliger. El-Ad har egen væpnet milits. Ved en anledning gravet de en tunnel som " tilfeldigvis" gikk rett under skolen i Silwan. Den datt ned, gitt. Huff , så leit.
NB. På YouTube finnes det flere lenker til Silwan.

Beit Sahour er et lite sted hvor alle kjenner alle, og hvor slike som meg selvfølgelig synes godt i terrenget og blir prata om. For meg er det bare en fordel, men det er sikkert ikke like enkelt for ungdommer på vift.
Det er 53 drosjer i Beit Sahour. De aller fleste av disse kjører meg hjem uten at jeg må forklare vegen, og de vet at Hazem er "min" sjåfør og at Baha er min venn. De har full oversikt over hvor jeg var med gruppa mi, når jeg har reist til sjekkpunktet, eller når jeg har vært på butikken. Helt greit, som sagt, men Mari som var her på besøk, fikk litt hakaslepp.
Det er også en fordel for meg at ikke sjåførene tar overpris eller begynner å foreslå rundreiser hit og dit.
Jeg er delvis "local". Bra det.

Jeg blir møtt med store smil etter avstemmingen i UNESCO. Norge stemte for!! Jeg er også selvfølgelig veldig glad for det, men innser at palestinsk medlemskap i UNESCO har både + og - sider. USA vil jo nå stoppe all tilførsel av penger til organisasjonen.

Ellers så er jeg i en svært så interessant mail- utveksling med Fokus Sabratour. Det er et reisebyrå i Kristiansand som påberoper seg å være religiøst og politisk nøytralt. Når jeg leser om turene deres hit ned, blir jeg meget provosert, og har altså tatt opp saker og ting med byrået. Sikkert til ingen verdens nytte, men ganske artig. På en av turene hit så skal turdeltagerne " med selvsyn få se hvor mye og hva slags gods som blir fraktet inn i Gaza".
Nesten litt humoristisk. Murer og gjerder og konflikter og slikt, blir ellers ikke nevnt. På en annen tur skal deltagerne få bli med på noe skikkelig spennende; de skal få kjøre i pansret buss til en vakker jødisk by som ligger på et fjell(!) Mao: de skal til til bosettingen Karnei Shomron.
Politisk nøytral????

Nå skal jeg gi meg, vi skal til Jerusalem for å hente en leiebil, og så drar vi opp til Martha og Liam i Ramallah. Vi skal være sammen med de i helga, og gleder oss til det.


1 kommentar:

  1. Innrømmer gjerne kjensla av eit gufs frå indremisjonen på Sunnmøre sine synsmåtar - med reisebyrå som http://www.si-reiser.no når eg ser korleis Fokus Sabratour og SI-reiser sel sine reiser til sitt publikum.
    Takk for at du formidlar livet i Palestina utfrå dine synsmåtar, - vi treng det!

    SvarSlett