fredag 8. november 2013

DEN BARMHJERTIGE SAMARITAN

Hjemme igjen etter en lang og interessant tur nordover.
Her er jeg med en utgave av den barmhjertige samaritan anno 2013.Mellom oss er Toraen.
 

Baha hadde en gruppe fra Abu Dabi her, og jeg fikk være med dem ut i det blå. Det som lokket meg til å bli med, var at vi skulle besøke samaritanene som bor oppe på Garisimfjellet ved Nablus.
Etter 2.5 time og en del leting, var vi der. Inne i det nye og flotte museet fikk vi en lang og innholdsrik forklaring på mangt og mye. Men,- alt foregikk på arabisk, så... Neida, det var ikke så gæli, Ibtisam ( amerikansk-palestinsk,- bosatt i Emiratene) satt ved siden av meg og oversatte hviskende til engelsk en god del.
Det er artig med samaritanene. De er nå en gruppe i denne verden på ca. 500 personer fordelt på to steder: Garisim og Holon utenfor Tel Aviv. Like fullt er de klippefaste i sin tro om å ha funnet det eneste rette svaret på historien, og den eneste rette tro.
-De har en grei slektstavle som går fra Adam til Moses: 26 ledd. Etter det er det en like grei slektstavle på sånn ca. 150 ledd fram til i dag.
Full oversikt.
Det var på Garisim Abraham ble bedt av Gud om å ofre Isak.  
Det er på Garisim at Templet skal bygges opp igjen, og restene av det gamle ligger slett ikke i Jerusalem, men på det selvsamme fjell .
Samaritanene er israelere i religion, men ikke i politikk.
De skal ikke gifte seg utenom gruppen. ( problem, problem, masse inngifte, nå skal visstnok noen menn få finne seg kvinne utenfor klanen)
De er opptatt av astrologi, og av betydningen av ens navn.
Slektskap med samaritanene kan ses på øreflippen(?)
De faster,- men bare en dag om gangen. Barn fra ett år må faste!!! Da lærer de små seg lidelsen, og derved lærer de behovet for å hjelpe andre,
De har 3 pass: Israelsk, palestinsk og samaritansk.
De leser Toraen på gammel-hebraisk, snakker arabisk, samt har sin egen dialekt.
De er verdens minste religiøse sekt nå, men har i tidligere tider vært så mange som 3 mill.
De har bodd her på fjellet i 3-4000 år,- eller - bestandig.- som de sier.
På toppen av fjellet er den en offerplass hvor de under høytidelige seremonier ofrer lam, men vi hadde ikke adgang dit.
De deltar ikke i IDF.
Mao: Rimelig spesiell gjeng som bor på et vakkert sted i vakre hus med blomstrende hager.
Jeg må lese meg opp mer på disse folka her, og samtidig justere event. feil og misforståelser av det jeg fikk fortalt.
Her er hele slekta, fra Adam til Moses.
Gjenstand fra museet, ser det kjent ut for noen??
Utsikt mot Nablus by.
 
Resten av turen får jeg skrive om i morgen, nå er jeg stuptrøtt!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar