søndag 17. november 2013

søndag-ettertanke

Jeg leser iblant andre blogger fra Palestina. De er fine, de er politiske, de forteller om uro, arrestasjoner, IDF, de reflekterer..
Min blogg er ganske kjedelig, jeg vet det. Livet mitt her er  godt, jeg er sammen med venner, jeg deler det glade og det triste med dem, jeg leker med unger og lager mat og prater med folk... Helt vanlige ting.Det er sjelden jeg høre på nyhetene,-  orker ikke. Ganske så sløvt.
I går natt, f.eks, var det raid igjen inne i Bilin. Ja,- hvor mange ganger har vel ikke det skjedd?
Palestinske barn blir arrestert,- som vanlig.
Samtidig vet jeg hvorfor jeg er slik; jeg er maktesløs ovenfor storpolitikken. Jeg forsøker å hjelpe enkeltmennesker og små grupper, thats`ìt.
Jeg forsøker å informere,men til hvilken nytte?
De siste dagene har jeg ( dumt nok) utvekslet meninger med en MIFF tilhenger.Det er fullstendig dødfødt. I dag fortalte han meg at jeg var i Gaza for et år siden(!), og at det var bare latterlig at jeg ikke kjente noen som ville utrydde Israel. Da ga jeg opp. Hvis Israel har bare slike venner,hva skal de da med fiender?

Det er bare noe få dager til jeg vender nesa hjemover. I dag skal jeg sende en masse varer, og jeg har begynt nedtellingen/ryddingen/pakkingen.

I går var det en fin dag!! Jeg var delvis i bursdagsselskap, delvis var jeg på matlagings-dugnad. Vi var vel 7 kvinner som jobba i mange timer, mannen i huset sto for stekinga i en utendørs bakerovn. Herlig med arbeidsfelleskap!

Etterpå var det bursdag med bløtkake og sang og stjerneskudd, og på hjemvei kjøpte jeg meg vin. Hva mer kan en få ut av en dag??

Kvelden før,- på fredag, var vi på en av disse BBQ- ene oppe i Deheishe som jeg er så glad i.Masser av folk, masse mat, masse latter. Det foregår,- som før,- i et uferdig hus og vi sitter på utrangerte bilseter og det ryker av grillen og ungene løper rundt og jeg kjenner hvor godt jeg har det. Fullmåne-gode venner.( dessuten utsikt til muren som slynger seg gjennom landskapet)Vi har så mye å lære, vi bortskjemte nordmenn.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar