tirsdag 19. november 2013

Siste kvelden med gjengen

Jeg var ute med søpla i stad, og traff på huseieren. Skal du ut og kjøre, sa jeg. Neida, svarte han,- men i dag har vi vann, så da får jeg passe på å vanne litt. Ja, det er vel kanskje Palestina i et nøtteskall.
Jeg har pakka, sagt adjø til alle og enhver, rydda og ordna,- nå venter gulvvasken( jeg utstår ikke å vaske gulv!!) Sami ringte akkurat og bekreftet henting i morra tidlig.

Tvillingene skjønner ikke at det blir lenge til vi ser hverandre igjen,- det gjør jeg.
Vel, lenge?? Jeg har ikke sett mine i Norge på over 2 mnd, og i februar reiser jeg etter planen ned igjen, så.. Alt er relativt.
Det skal bli godt å komme hjem nå. Jeg er rimelig fed up av alle slags problemer hos alle,-orke ikke å forholde meg til alt. Det skal bli fint å treffe mine, å alltid ha varmt vann og godt trykk i dusjen i et bad med varme i gulvet. Det skal bli godt å kunne gå på CC og skjønne hva jeg kjøper, det skal bli godt å kjøre bil igjen, å spise fersk fisk og Mokkatrøffel(!!), osv.
Selvfølgelig vil jeg savne vennene her, men hvis Gud gir meg dager, så reiser jeg ned igjen. Håper at jeg får noen anledninger til å snakke til folk i Norge om livet her nede.

Det er flere som streiker her nå,-blant annet UNRWA. Lønningene,- hvis de kommer,- er svært lave, og alle priser stiger. Det er kul krampe å klare seg på en vanlig lønning, mange er desperate. Noen bruker sine siste shekel på å spille på lotteriet i håp om å vinne potten. Jeg forstår dem!!!

For sånn omtrent 30 år siden kunne en kjøpe det som trengtes i en storfamilie for 200 NIS i uka, og lønningene var bare litt lavere enn nå. Nå trenges nok det 4-dobbelte for de samme varene. Strøm og vann distribueres( selvfølgelig) av Israel, og de prisene er himmelhøye.
Jeg har sett mange tomme kjøleskap, men dersom begge foreldre er i jobb, barneflokken ikke er for stor, og det ikke er streik,- ja, da rusler og går det.( hvis man ikke blir syk og trenger lege/ sykehus/medisiner/ CT..)
Jeg kommer til å bli folkevond neste gang vanlige folk klager hjemme. ( ja, det finnes fattige hjemme og, jeg vet det).

Som vanlig gruer jeg meg til flyplass-utspørringen i morra. Lurer på om jeg skal fortelle at jeg har besøkt samaritanene? De er jo "jøder", men bor på Vestbredden. Vi får se.

Nå skal jeg høre på Johnny Cash og vaske gulv før jeg finner senga. Takk for følget så langt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar