søndag 30. oktober 2011

Olivenfestival


I går, søndag, var det olivenfestival i Betlehem. Manger Square var fylt opp med salgsboder, en scene og mye folk. ( og nydelige glovarme maiskolber)

Det var ikke bare olivenprodukter som ble solgt, også ulike former for palestinsk håndarbeid. Utstillerne var ulike organisasjoner; Fairtrade Palestine, Women Cooperation og slike. Masse vakkert, og jeg klarte ikke å dy meg, men handla både sånt og slikt. Det vakreste av alt var noen små og tova "betlehemsstaller", og også juletrepynt i samme stil.
Så var det noen som ropte navnet mitt, og der sto Tagreed og hennes datter Rana. De representerer organisasjonen Annajdha. Dette er en organisasjon som skal styrke kvinners stilling ved bl. annet å få kvinner i arbeid og å gi de generell opplæring i ulike fag.
Jeg kjenner de fra før, det var Tagreed som første gangen tok meg med til kultursenteret i Aida camp. Hun er skredder, og hun broderer de aller vakreste ting. Det ble ei ny veske på meg.

Jeg kjente stikk av dårlig samvittighet fordi jeg ikke har tatt kontakt nå i høst, og lovet på tro og ære og gjøre avtale med henne til uka. Kvinneklassen min har jeg også forsømt, shame on me.

Oppe hos Mike og John var det fullt av nordmenn. Jeg skrev om Erik prest i et tidligere innlegg, dette var deler av hans gruppe som nå satt og drakk te og løste verdensproblemer på "vanlig måte."
Mike og John er et lite lokalt senter, her har jeg truffet mye fine folk, så også disse fra Uranienborg menighet.
I dag er Kjetill på veg fra Kairo og hitover. Jeg strikker sokker og hører på dårlige nyheter fra Gaza.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar