tirsdag 15. mars 2011

15. mars 2011


Dagen i dag har vært fin og innholdsrik. Etter en fredelig morgen dro jeg avgårde og gjorde noen ærend, så til Manger Squere i Betlehem.









Det har vært mange og store markeringer overalt i dag,- både i alle byene her på Vestbredden, og også i Gaza. Hovedparolene har vært ønske om samarbeid mellom Al Fatah og Hamas, og selvfølgelig motstand mot okkupasjonen. Oppe ved fødselskirken var det samlet rundt 1500 mennesker i alle aldre og fasonger. Det ble holdt appeller og sunget og ropt og viftet med flagg. De fleste var meget engasjerte, enten de nå var iført dongeribukser eller tradisjonell kuffie. Men, som dere ser av bildene,- den gamle damen med hvitt skaut ga blanke i alt og ruslet videre med plastikkposen sin.
Etterpå dro jeg opp til Jabal Al-Mawaleh ( endelig klarer jeg å uttale det slik at drosjesjåføren skjønner hva jeg sier!) for å treffe min gode venninne Huda. Jeg traff ikke bare henne, men også Rabab,- datter gravid i 5. mnd, svigerdatter Amina med søster, samt de to nydelige ungene Huda ( oppkalt etter farmor)og Mhammad. Alle smilende i sola,- og vi hadde noen flotte timer sammen i sola. Kaffe, te og mat, selvfølgelig!!
Etterpå dro jeg rett opp til Phoenix center i Deheisha for å overvære en konsert i anledning dagen.
Mange kjente fjes, og en aldeles fantastisk konsert med tre musikere og en sanger. Det ble fremført både gammel og ny palestinsk musikk og sang. Jeg skjønner jo ikke ordene, men stemningen i musikk er ordløs. Jeg satt der og følte meg utrolig priviligert; tenk å få oppleve den palestinske folkesjelen på så nært hold! Jeg,-en anonym halvgammel dame fra Hamar!
Jeg satt ved siden av mora til den ene musikeren, hun var kjempestolt, men også beskjeden over hva sønnen Ahmad presterte på strengeinstrumentet sitt. Han er bare 21, har spilt i 8 år, og er nå profesjonell musiker.
På noen av sangene , sang folk med og klappet rytmen. De fleste tilhørerne var unge, men altså med litt senil-tilskudd innimellom.
Kvelden var ikke slutt.
Jeg dro ned hit til AIC hvor det skulle være et foredrag, men det tok vinter og vår før noe skjedde, så jeg ga opp foredraget og gikk for å kjøpe meg "fastfood". ( I følge Baha så betyr begrepet PM ikke " etter middag" som ellers i engelsktalende land, men "Palestinian May-be-time)
rett utenfor sto drosjesjåfør Hazem, så han brakte meg hjem og SÅ var det kvelden!!

Nå sitter jeg her og skriver og er så takknemlig over alt jeg får anledning til å være med på.

Fotnote: I dag har jeg fra 5 ulike kilder hørt følgende: Mannen som drepte 5 israelske settlere er ikke palestiner, men fra Thailand. Han var tjener hos settlerfamilien, og de skyldte han lønning. Han gikk derfor tilbake om natta og utførte udåden. Om dette er sant eller bare rykter, vet jeg ikke. Det er verken bekreftet eller avkreftet i mediene her i dag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar