fredag 25. mars 2011

smått og godt

Fredag kveld. Jeg er i "snart-hjemreise-modus. Sofaen er full av bæreposer,- ting som skal sendes via transportbyrå hjem til Hamar. Mest broderier, men også en del andre ting fra Palestina som israelske myndigheter ikke liker: Arabisk-kurset mitt, smykker som symboliserer palestinsk motstand, informasjonsmateriale---
Gruer meg som ei bikkje til utspørringen på flyplassen likevel.
Jeg hadde tenkt meg en tur til Jerusalem på søndag, men dropper det kanskje. Ikke fordi jeg er redd for egen sikkerhet. Nei, men israelske myndigheter er MEGET nøye med all trafikk ut og inn fra Vestbredden nå om dagen,- så jeg kan risikere å bruke timevis til sjekking, og det er ikke spesielt festlig.
De siste par dagene har det høljregna, og jeg har vært mest innendørs, men nå har det klarna. Her venter de nå en 50-dagers periode med ørkenvind og sol.

Uroligheten i Midtøsten brer seg. Nå har det begynt i både Syria og Jordan også, og på Gazastripen skyter de fra begge sider.Israelske jagerfly er meget aktive over her om dagen. Guffen lyd.
Israelske myndigheter har nå bestemt at palestinerne ikke får lov å markere årsdagen for Nakba- ( katastrofen) i mai. Dagen blir markert her for å huske 1948 og tilintetgjørelsen/ jødisk overtagelse av 418 palestinske landsbyer. Hovedmottoet er " The right of return". Så langt har ingen palestinere fått lov å vende tilbake til der de kom fra.
Det er forøvrig ca. 4.500 handlinger som betraktes som farlige for staten Israels sikkerhet, og som derfor medfører straffeforfølgelse.Eksempelvis så var det noen unggutter som hjalp til med å sette stoler inn i et lokale. Lokalet skulle brukes til et møte for palestinske motstandsbevegelse. Guttene ble arrestert. Noen andre unger ble av israelske soldater presset til å oppgi navn på voksne aktivister som de kjente. De ble så arrestert for angiveri. I rettsalen forgår alt på hebraisk. Oversettelsen til/fra arabisk gjøres av jødiske israelere. osv, osv, osv
Nei, jeg blir deppa av å skrive om det.
Tar meg en vinskvett, jeg.
Ha ei fin helg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar