tirsdag 8. mars 2011

8.mars












I dag er det 8. mars, og jeg har vært med på demonstrasjon like ved muren ved Aida camp i Betlehem. Det var en spesiell opplevelse, og det var flott å være der! Jeg forsto jo ikke bæra av det som ble ropt og sagt under appellene, men vet at de bl. annet skulle ha appell om frigiving av kvinnelige politiske fanger, og om frihet for palestinerne, særlig for den oppvoksende slekt.
Som dere ser ble demonstrasjonen holdt like inntil muren. I vakttårnet til høyre, satt det israelske soldater og fulgte med. På bildene kan dere også se en (stål)port like til venstre for muren. Den er dekorert med et kvinneansikt og en sommerfugl. Porten går inn til Rachels grav, men kan ikke åpnes fra den palestinske siden. Kvinnen som holder appell, heter Ahlam. Hun er leder for en kvinneorganisasjon, og det er på hennes kontor jeg har engelskundervisning.
Det var bra med presse tilstede, men jeg aner jo ikke hva de vil skrive... ( hadde vært kjekt å kunne arabisk..)
På slutten av demonstrasjonen gikk Ahlam og en del andre bort til porten og begynte å dunke i den med steiner. Da var det mange av de andre kvinnene som kikket opp mot soldatene i vakttårnet for så å trekke seg stille unna. Frykten er stor!! (Jeg dunka alt jeg kunne!)
Seansen ble avsluttet med at mange plakater ble satt opp på muren.
Jeg må også fortelle en liten sak som skjedde på veg til Aida: Jeg satt i drosja , det var min "faste" sjåfør Hazam som kjørte. Da jeg skulle betale, oppdaget jeg at jeg hadde lagt igjen pungen hjemme. Da dro Hazam opp en 100shekel-seddel og ga den til meg! Mis mushkele!! ( ittno problem)
Å ja, jeg har det godt her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar