søndag 5. august 2012

JORDAN

Så er jeg tilbake i Midt-Østen. Godt. Kjetill og jeg kom hit til Amman i går, og Martha møtte oss smilende på flyplassen.
Vi byttet fly i Berlin, og inne i gate 13, hvor Ammanflyet skulle gå fra, - fikk jeg de første gode vibbene: Folk snakket arabisk rundt meg. Det føltes godt og trygt og "hemslig". Kjetill kommenterte at andre kanskje ville følt motsatt;- at arabisk kunne virke skremmende og litt skummelt. Ja, det spørs nok hvilke referanser vi har eller ikke har. For meg ( og han) er det godt å høre arabisk tungemål, våre referanser og erfaringer er utelukkende positive.

Her i Amman er vi innlosjert i et herskapelig hus som  den norske ambassaden eier. Det er en lang historie bak det,- noen som kjenner noen som kjenner noen. For oss kjennes det strålende å få dele en liten flik av diplomaties verden en stakket stund. Martha er trainee i ambassaden her nå, men hun og Liam bor i en vanlig liten leilighet i nærheten.  Hvis du leser dette Elin,- så TAKK for at vi får bo i huset ditt!!

Noe av det aller første jeg pleier å gjøre etter å ha kommet frem til bestemmelsesstedet, er å sende SMS hjem for å si at alt er vel. Så også i går. Noe var så veldig annerledes og vondt,- jeg kunne ikke lenger sende beskjed til min kjære bestevenn Ingeborg. Hun døde den 25. juli. Livet mitt,- og andres,- har mistet noe uerstattelig. Jeg tror at om en stund så vil alle gode minner gjennom 20 år fylle meg, men nå er det sorgen og savnet som er så stort og så tungt.

I dag skal vi gå i taxfree- butikk. Det er Ramahdan nå,og mye er stengt på dagen. Alkohol er generelt vanskelig å få tak i i et muslimsk land, så da er taxfree- butikken løsningen. Vi har tenkt å spise middag hjemme med en øl eller vin til mens vi ser at de norske håndballjentene vinner mot Spania. (?)

Det bor en katt her i huset. Han er tigerstripete og visstnok gatas skrekk og lyder det helt spesielle navnet Pus. Han har allerede skjønt at han han snurre meg rundt lillefingeren, og fikk skinke til frokost...

Det er fint for meg å være her nede under helt andre omgivelser,- fint å få litt fysisk avstand til de siste ukers hendelser hjemme.
Nå tror jeg at jeg skal ta en liten hvil. Kjetill er på rundtur i Amman i Marthas bil. Skal bli spennende om han roter seg helt bort eller ei.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar