søndag 12. august 2012

Søndag.

Uten internett skrev jeg et laaangt bloginnlegg som jeg trodde var lett å overføre til bloggen min. Å nei, da. Jeg er ei ku når det gjelder data.
Kanhende vil innlegge dukke opp senere ( hvis jeg får hjelp) Det handla om siste dag i Jordan + turen hit til Palestina. Kort-kort versjon::45 grader pluss på grensestasjonen nede ved Dødehavet,- telefonproblemer, Hazan hentet meg,- sent, men godt i seng hos Nisreen i Betlehem.

Nisreen er muslim og overholder Ramadan, men heldigvis synes hun det er greit at jeg både drikker og spiser. Skjønt, spising blir det uansett lite av på dagen,- det er svært varmt her.Etter at det er forkynt fra minareten at dagens faste er over ( sånn cirka halv åtte), og ordene Allah Akbahr ( Gud er stor) er ropt ut, begynner dagens ene måltid. Det er STORT!! Torsdag kveld var alle i Nisreens familie samlet oppe i Deheisha. Jeg tror vi var 50-60 stk. En kjempegryte sto og putret over levende ild. I tillegg fantes x antall fat med alt av salater og ris og brød og grønnsaker og humus +++. Etter på var det kaffe, te og søtsaker.Litt utpå kvelden satte 6 voksne og to barn seg inn i en bil og dro via her og der hjem til Nisreen. Der fortsatte festen, bare med et mindre antall. Jeg klarte meg en stund før jeg sjangla til køys akkopangert av glade stemmer fra verandaen og fra byen ellers.
 Ikke skjønner jeg hvordan de orker det! De fleste skal på jobb dagen etter. Nisreen som er lærer, har sommerferie, resten må få samfunnet til å fungere. Riktignok er mye stengt under Ramadan, men dagligvarehandlerne og mange ellers har stor omsetning. Og så er det altså godt over 30 grader i skyggen!

Fredag formiddag var jeg oppe hos mine gode venner i Jabal Al Mawaleh. Tvillingene som ble født sist jeg var her, var nå noen herlige runde og blide og oppvakte guttebarn på snart seks mnd. De de storsøsknene deres på 4 og 6 ønsket meg velkommen med klemmer og smil og hopp og dans: Elda, Elda. Godt, godt å være tilbake.

På kvelden var det bryllup, så Nisreen var frisør og kosmetolog og slikt og gjorde meg "vakker" til den store festen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar