søndag 20. mars 2016

Morgengry

Tidlig palmesøndagmorgen i Bethlehem. Gårdagens fine solskinn er byttet ut med tunge og kjølige gråværskyer. Det er ringt inn til dagens første messe i Fødselskirken. Allerede for et par timer siden begynte muslimene å kalle til bønn. Dette er Betlehem. Jeg skulle så ønske at alle hjemme som er så redde for å miste " norsk kultur", hva nå enn det er, kunne begripe at det går utmerket an for to religioner å leve fredsommelig side om side. Det har de gjort her i 1500 år. Dessuten skulle jeg ønske at den norske kulturen inneholdt raushet og nestekjærlighet. Kanskje kulturen bare er brunost og hardingfele? Da er det ikke så nøye for meg. Åttebladsrosa, som vi kjenner fra Setesdal og Telemark, er identisk med den broderte Betlehemsstjerna som de bruker her og har brukt LENGE. Jeg leste om mannen fra Somalia på Hamar som hadde blitt utsatt for sjikane og f.skap. Norsk ukultur- spør du meg. Nå skal jeg drikke morraskaffe.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar