søndag 20. mars 2016

Palmesøndag

Vi var i kirka i dag. Helt stappfullt. God stemning, sanger og taler og palmegrener og alt dertil hørende. På arabisk, selvfølgelig. Jeg satt og så meg rundt. Det var mange nonner i kirka- fra ulike ordner, med ulike drakter OG med ulik hodebekledning. Håret var skjult, slik det pleier. Det kalles ikke hijab, men har nøyaktig samme funksjon. Lurer på om det også ødelegger norsk  kultur eller noe slikt? Jeg har heldekkende skaut til min bunad. Kanskje jeg skal mobbes for det? Det siste er litt tøysete sagt, men det er et alvorlig emne.                                                                Jeg glemmer nok aldri da jeg overvar fredsprisutdelingen i 1979, Mor Theresa var den verdige vinner. En bitteliten, men stor, kvinne i sin blå og hvite nonnedrakt, og med skautet helt ned i de vakre og milde øynene.  Tenk om vi kunne lære litt av Mor Theresa,! Det ville gjøre Norge til et rikere land. Ole Paus sier jo: I Norge har vi alt, men det er også alt vi har. Ha en fin Palmesøndag der ute i eteren hvorenn du er.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar