lørdag 27. februar 2010

BILDER?





















Nå har Martha vist meg det igjen hvordan jeg får bilder fra kameraet til PV`n til bloggen,- så da spørs det om jeg klarer å omsette det i praksis...
Før jeg begynner å rote med det, kan jeg fortelle at alt er vel her nede. Dagene går bare så altfor fort!
Martha kom ned fra Ramallah i går, og kjæresten Liam kom i dag, kjempekoselig! Martha serverte meg frokost på senga i dag, deilig, deilig. Så er vi jo buden hit og dit og skal treffe både den andre og den tredje.
I dag har vi vært i Beit Jala hvor det finnes en slakter som har fersk svinekjøtt. Vi HAMSTRA!! Kylling og ris er godt det, men det er nå rart med det. I kveld skal jeg lage middag med helstekt svinefilet, sopp, fløtegratinerte poteter og salat. Yes!
Det har vært skikkelig storm her et par dager. Bøttevis av regn, vind av kuling styrke, torden og lyn. Spennende! ( I hvert fall for meg som bor oppe på en høyde og slipper å få hus og vei oversvømt) I morgen skal det visst bli en ny runde med kuling, men så blir alt så meget bedre
Når været er dårlig så virker internett bare av og til, likedan er det med strømmen. Jeg får derfor passe på å skrive nå som det virker!
Alle diskuterer politikk her. Mange har mista håpet. Mike, en god venn ( som kjørte oss til Beit Jala i dag), sier at han overhodet ikke kan tenke seg å stifte familie og få barn her i Palestina. Hvorfor sette barn til verden i et land uten framtid, sier han
Mange er kritiske til UNWRA (FN), og mener at de gjør svært lite bortsett fra å kjøre rundt i fine biler. Barneskolen i Deheisha drives av UNWRA. Den er svært nedslitt med ødelagte vinduer og lite eller ingen oppvarming, overfylte klasserom og mangel på lærere. Klinikken som de driver i leiren er gratis, men skal dekke ca. 12000 personer og har en -1- lege. Hvis man må ha mere hjelp enn en klinikk kan tilby, for eksempel operasjoner,-blir man sendt videre,- men da dukker problemene med checkpoints og tillatelser opp. En dame jeg kjenner, fikk store hjerteproblemer. Hun ble liggende/sittende i en bil på checkpointet i tre timer før de ble sluppet gjennom og til sykehuset i Ramallah. Det var en glovarm dag uten luftingsanlegg i bilen, og hun klarte ikke å gå inn i en event skygge.
Jeg har ikke kunnskap nok om UNWRA til å vurdere hvor gode eller dårlige de er, eller hvordan skyld og ansvar skal fordeles. Jeg vet bare at det er veldig vanskelig å være palestiner.

Hjemme i Norge ser jeg at det finnes grupper som "ikke vil kjøre taxi med muslimske sjåfører". En annen gruppe er de som " ikke er redd muslimer". For meg blir begge deler like sprøtt.
-Når jeg tar drosje,- her eller hjemme, så vil jeg komme fra A til B på en grei måte, gjerne med en sjåfør som yter service-. Hvem eller hva han/ hun tror på, spiller null rolle, men kjøreegenskapene er viktig
-Jeg er redd fundamentalister, samme hva slags religion de har. Men jeg er like mye eller like lite redd muslimer/ kristne/ ateister/ buddhister/jøder eller .... generelt. Folk er da så forskjellige! Skulle vi kanskje danne en facebookgruppe som heter " jeg er ikke redd kristne???"
Inni hue mitt blir dette bare tøys.
Nåja, dette var dagens utbrudd.
Nå skal jeg prøve å legge ut bilder, ønsk meg lykke til.

Som dere ser så klarte jeg å få til bilder! Det ville vært ekstra fint dersom jeg kunnet sette tekst under hvert enkelt, men det blir for mye forlangt. Bildet av den vakre hagen er fra Garden of Tomb i Jerusalem. Bildet med militære er fra olivenplantingen. De andre bildene er fra et hjem i Deheisha.Det bildet som viser en åker med masse hvite greier, er nyplantinger med oliventrær med beskyttelse rundt. Husene i bakgrunnen er en israelsk bosetting.
Da sender jeg dette nå som jeg har kontakt med uteverdenen.

I morgen er det demonstrasjon.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar