torsdag 11. februar 2010

Hjemme igjen

Etter frokost rusla jeg meg en tur i det som heter Tomb Garden, og som hjemme kalles for "Gordons Golgata". Det er en vidunderlig vakker, velstelt og stille park. Inne blant blomstrende mandeltrær, smale ganger og bugnende blomster, ligger det en hule inne i fjellet. En liten tom hule uten dikkedarier, og innerst er det en gravplass. På et diskret skilt på veggen står det: "He is not here, for he is risen."
Dette er et sted hvor en del forskere( bl.annet Gordon) tror er stedet hvor Jesus ble gravlagt. Ikke vet jeg, men det er veldig vakkert der og dessuten nesten uten støyende turister og ivrige guider. Det er noe med skjønnheten også, tror jeg, som gjør at folk tier stille eller snakker lavt.
Det stedet inne i Gamlebyen som heter Gravkirken, er en turistmaskin som jeg helst holder meg unna.
Etterpå skaffa folka på hotellet meg en taxi som kunne ta meg helt hjem til Beit Sahour. Sjåføren var ung, vennlig og palestinsk og satte meg av rett utafor døra hjemme. I mellomtiden hadde han snakket masse om okkupasjon og arbeidsledighet og problemer. Han var født og oppvokst i Jerusalem, men har jo ikke de samme rettighetene som jødene der har.
Da vi dro til Beit Sahour, hadde han tillatelse til å kjøre den raskeste vegen,for da hadde han en utenlandsk passasjer. Når han skulle tilbake alene , måtte han dra en lang omveg. Forstå det den som vil.
Vertinne Munira ventet meg med åpne armer, senere kom gemalen Imad, og klokka ett fikk jeg herlig lunsj. De har kjøpt en gassvarmer til leiligheten min, den virker sånn passe..
Nå har jeg innstallert meg, vært på " supern"og hilst på gartneren, og i kveld gikk jeg for å treffe oliventre-folka. Mange gamle gode venner, mange ukjente,- deriblant en haug med nordmenn!
En pensjonert lærer fra Rønningen Folkehøyskole hadde tatt med seg 8 elever hit! Jeg spiste middag sammen med Baha og Christel, for de av dere som har hørt om de.
Bosettingen Har Homa, som er nesten nabo,- har vokst bare siden jeg var her i oktober. Nå har israelerne også begynt å grave på andre sida av Beit Sahour, på et sted som heter Ush Al-Grab. De planlegger å bygge vakttårn og sette opp hus der.Dette er et sted det har vært mye bråk om de siste årene, mange demonstrasjoner ol, men nå blir det vel bosetting der også. Borgermesteren i Beit Sahour har ikke noe han skulle ha sagt overfor dette, visstnok.

I morgen skal vi plante oliventrær. "Keep hope alive"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar