søndag 14. februar 2010

søndag

Klokka er 3 palestinsk tid, men så langt har det vært en strålende dag! Vi har planta oliventrær rett nedenfor en (stadig voksende) bosetting, men arbeidet gikk med liv og lyst. Det er mange nasjonaliteter i gruppa, blant annet en gjeng fra Kentucky som tilhører den presbyterianske kirke. I deres følge er det en prest.
I og med at det er søndag, holdt han og to til en minigudstjeneste med nattverd ute på markene. En stor sten var dekket med et palestinsk skjerf. Oppe på det sto det brød og et glass med vin. Foran stenen var det plassert to hakker/ greip. Så sang vi litt, det ble lest et par små stykker fra Bibelen som handlet om fred og om å gjøre sverdet om til plog, en av kvinnene ba en bønn om forsoning, så var det nattverd, og til slutt lyste presten velsignelsen over oss.
Det var så flott!
Amerikansk presbyteriansk prest, palestinsk jord, israelske settlere bak vinduene ( kanskje), og så alle vi. Folk fra Sveits og Nederland, fra Tyskland og Norge, fra England og Scotland, fra USA og Palestina og Frankrike. Eukemenisk i beste forstand!
Eldstemann i flokken er en mann fra Bergen på 74 år. Han har reist mye, og snakker russisk og polsk og litt engelsk, men har aldri vært her nede før. Han er utrolig positiv og vitebegjærlig og har nok allerede blitt " avhengig"- som meg.
Nå er plantinga slutt for denne gangen, jeg kom jo hit midt i planteperioden. Vi har planta ca. 1.600 trær. I kveld er det avskjedsfest for de fleste.
Jeg for min del skal opp til Huda og Aburami ( gode venner) klokka seks, men reiser vel tilbake så jeg får med meg litt av festen som er her nede på YMCA i Beit Sahour.
Etterpå der må jeg følge med på OL på radio! ( kommer det snart noen medaljer, eller?)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar