tirsdag 16. februar 2010

PALESTINSK AFTEN

I blant arrangeres det noe hjemme som kalles palestinsk aften. Da er det sang og dans og spennende mat. Ikke noe feil ved det. Min palestinske aften har ikke vært akkurat slik, men like bra.
Jeg reiste til Nisreen, en venninne, klokka tre. Hun jobber som dramalærer på en fransk privatskole i Betlehem, er skilt og har to barn,- Mhammad og Sandra,- 11 og 6 år. Herlig gjensyn! På no time hadde hun fikset middag, kylling, poteter, løk, paprika, brød og tsatsiki. Panna på bordet, ingen spiseredskap. Man tager en brødbit og fisker opp mat med den, kyllinbitene spises med fingrene. En nabo kom innom, unger gikk til og fra. Så lek med Sandra, vi har tidligere lekt " Lille Petter edderkopp" ( på norsk), og det var fortsatt populært. Mhammad og en kompis var på dataen.
Nisreen har kjøpt seg bil nå, ( en brukt Peuguot) og var overlykkelig for det, selv om det selvfølgelig er bankens bil i LANG tid fremover. Hun har veldig lite penger, men står på, og er et arbeidsjern uten like.
Etterhvert ville hun vise meg bilen, og vi dro avsted med baksetet fullt av unger. Havna hos hennes eldste søster som bor i utkanten av Betlehem. Nisreen har seks brødre og tre søstre. En bror bor i Syria, tre bor i Deheisha flyktningeleir ( i likhet med hennes mor), resten i Betlehem.
Huset krydde av folk! Alle var søsken eller svogre eller søskenbarn eller noe annet. TV`n sto som alltid på for fullt. Alle prata høyt på arabisk. Etterhvert ble vi servert arabisk kaffe. Folk røykte vannpipe eller sigaretter. Noen kom, andre gikk. Da jeg forsøkte å telle, var vi 12 personer.
En bror, Ibrahim, snakket godt engelsk. Han jobber for UNWRA ( FN) i Deheisha, og har med matutdeling å gjøre. Han viste meget stolt fram sin tillatelse til å reise til Jerusalem( Israel), den gjaldt for tre mnd. og imellom 5 om morran og sju om kvelden. Han og jeg var de eneste i huset som hadde slik tillatelse.
Etterpå kjørte Nisreen meg hjem,-full guffe på bilradioen med arabisk popmusikk.
En ekte palestinsk aften!
To av ungene,- Sandra og Lamar, tok en drøss med bilder i heimen. Jeg skal forsøke å legge de ut etterhvert. Nå skal jeg legge meg, skuffet igjen over den norske innsatsen i OL, men radioen/ PC`n min funker hver dag i hvertfall.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar