fredag 6. mars 2015

FULLMÅNE

Fullmånen lyser fra en skyfri himmel, og akkurat nå høres bønnerop fra nærmeste moske.
Jeg er hjemme og spiser brødskive med egg og tomat. Det er fredelig her.
Oppe i Bethlehem, derimot,- var det bråk i bøtter og spann tidligere i dag. En ungdomsgjeng som er kjent for sine "aktiviteter", hadde funnet ut at The Square Restaurant visstnok var alt for fredelige og høflige og vennlige mot gud og hvermann, så det ville de gjøre noe med. Jeg ankom heldigvis en time for sent til å bivåne det hele. Da jeg kom, var Manger Square fylt med palestinske militære, politi og skuelystne. Restauranten var stengt, men på terrassen utenfor var alt av stoler og bord og blomster og flagg herpa til det ugjenkjennelige. Forskrekkelig!! Jeg vet ikke hvordan det så ut inne der.
Jeg snakket med John i souvenirbutikken. Han kjente ingen detaljer, så jeg vet bare det jeg har skrevet her. Stakkars folk! En person var skadet og sendt til sykehus, jeg vet ikke hvem. Må finne ut i morgen.
Denne gangen skal ikke israelske soldater få skylda.
John fortalte at det ikke var første gangen denne gjengen lagde bråk, men at de sjelden eller aldri ble straffet når saken kom opp. Dersom man betaler dommerne og vitnene nok, så....
Altså; mitt første møte med palestinske møkkafolk.
Det er klart at de også finnes, men jeg har blitt forskånet fram til nå.

Dagen begynte langt bedre: Etter en svært så fredelig formiddag dro jeg opp til Deheishe til lunsj og traff mange venner og ble servert dawali. Godt, godt.
En av ungjentene- Sima- fortalte at hun skal til Norge i april. Det er et utvekslingsprogram av noe slag. "Talents from occupied lands". Jeg gleder meg til å treffe henne i Oslo, og har sagt at jeg gjerne tar henne med til Hamar en tur. Sima er ei flott jente som snakker utmerket engelsk.

Akkurat nå kom naboen min- han der unge italieneren Rafael.
 Han hadde vært i Nablus i dag med 40 unger(!), og var fornøyd og sliten. Han jobber som frivillig for Alternative Information center her i beit Sahour. ( AIC)
Glad det ikke var meg. Han spurte meg om forslag til reisemål her, og mitt svar var enkelt: Biliin.
Nå skal jeg kose meg med litt bedehusmusikk før jeg tar kvelden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar