mandag 23. mars 2015

Jeriko

Bananaland- er det "palestinskklingende" navnet på den store leke/friluftsparken i utkanten av Verdens eldste by.
Dit kom vi i 12-tida i går, og tilbrakte dagen der nede. I sommervarmen.
4 unger storkoste seg. Alle mulige tilbud for de små ble utprøvd minst 2 ganger; Lek i vann, karuseller, husker, kamelridning, sykling, hoppeslott osv, osv,
Mat, is, brus, snop..
Foreldrene opplevde 4 glade unger, og undertegnede delvis lå på en benk i sola og lot tida gå.

Vi ble stoppet på sjekkpunkter 2 ganger i går. Første gang her oppe på Containeren, og da vi var på hjemtur, også ut av Jeriko. Til opplysning: Containeren ligger midt i Palestina, men i nærheten av en jødisk koloni. Jeriko ligger også i Palestina, men vi må gjennom Israel for å komme hjem. Den unge soldaten som stoppet oss på vei ut av Jeriko, hadde utvilsomt alle sine gener fra Afrika. Ikke dessto mindre forlangte han bryskt å få se ID- papirene til oss i bilen. Det er en bisarr situasjon. Ikke vet jeg hvor han var født og hva han tror på, men jeg vet at alle i bilen vår- med unntak av meg- har sine røtter i dette landet i hundrer av år.
 Soldaten bestemte vår ferd i kraft av å tilhøre den israelske og derved den okkuperende makthaver. Afrikaner eller ikke afrikaner.

I dag har jeg definitivt hviledag, men kjøleskapet mitt er tomt, så jeg må nok ut en tur.

Når kommer varmen hit? Sommerklærne mine ligger ubrukt og det er smått med D-vitaminer.

2 kommentarer:

  1. Følger deg på bloggen med både smil og forskrekkelse. Takk for at du skriver. God påske fra Trøndelag. Er ikke på Ryssjøen pga gipset hånd. Kommer flere muligheter til hyttebesøk.

    SvarSlett
  2. Første gangen at min kommentar klarte å bli publisert!

    SvarSlett