fredag 6. mars 2015

straff for soldatene

Ja, det er kanskje en underlig overskrift. Soldater straffes IKKE for handlinger utført mot palestinere. Etter det jeg vet finnes det ikke engang en dertil egnet domstol som kan ta slike saker. Hva nå enn IDF soldatene gjør og ikke gjør, så er det enten begrunnet med 1) selvforsvar eller 2) sikkerhetsgrunner.
Bosetterne er ikke dekket av dette, så de kan formelt sett bli straffet, men når hørte noen om det sist?
Jeg skrev sist om raidet oppe i Deheisha som resulterte i at en 18-åring ble skutt i brystet og døde.
Jeg var oppe i Deheisha i går, og fikk flere detaljer.
Omtrent 150 soldater kom altså om natta. De jaktet på en eller annen som skulle arresteres for ett eller annet.
Ungdommene tøt ut av husene og begynte å kaste stein. Soldatene brukte skarpt og skjøt rundt seg. Det høljregna. Han som ble drept sto oppe på taket i hjemmet sitt. Der ble han truffet av ei kule midt i brystet, og døde umiddelbart. Han var ikke mistenkt for noe som helst, men sto i veien for en israelsk kule. Det skjedde i nabolaget til noen av mine venner, jeg ble vist plassen i går.
Selvforsvar- ble det sagt. Ja, han kasta stein. Hva ville din sønn, min sønn gjort? Ikke vet jeg. Det er smertefullt å bli truffet av steiner. Det er slutten på livet å få ei kule midt i brystet.
Drosjesjåføren som tok meg hjem, bor der oppe. Han fortalte at de nå går inn i Aida camp hver eneste natt, men så langt er ingen drept der. Jeg har nære venner i Aida, men har ikke truffet( dvs. møtt!!) dem foreløpig.

Alle snakker om "den nye kapteinen". For kort tid tilbake ble sjefen for IDF her i Bethlehemsområdet byttet ut. Den nye kapteinen har tydeligvis behov for å markere seg og fortelle hvem som bestemmer.
( hvis du lurer på om IDF har noen som helst rett til å gjøre dette inne på A-områdene, så er svaret NEI. Og så??? Soldatene kommer, ingen kan stoppe dem.)
This is Palestine.
I dag skal jeg på barbeque. I Deheishe.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar