torsdag 23. februar 2012

Innlagt gass

Det hender at jeg iblant -med sorg og sinne,- tenker på Dag Øyvind Juliussen. Juliussen er organisasjonssekretær i noe som kalles " Den kristne ambassade i Jerusalem".
Jeg har truffet Juliussen ved noen anledninger, og hans beskrivelse av situasjonen i Midt-Østen skremmer meg og forundrer meg mye.
Hans begrunnelse for at jødene har ubeskåret rett til å bo i Israel og i Palestina, er at jødene var her først. Han skiller ikke mellom palestinere og muslimer, men mener at i og med Islam kom senere enn Jødedommen så har ikke muslimer noe her å gjøre. Hva han mener om kristne palestinere, er noe uklart for meg. Han hevder også at palestinerne har Israel å takke for universitetene dine, og for at palestinerne har så høy levestandard. Riktignok sammenligner han da med andre arabiske land, og ikke med Israel.

I denne iskalde vinteren her nede, er det likevel en annen av hans uttalelser som dukker opp i hodet mitt. Juliussen hevder nemlig med stor styrke at de fleste palestinere har " innlagt gass". Da jeg i sin tid spurte han hva han mente med det, ble han svært så utydelig.
Den gassen som brukes her nede- til matlaging og til oppvarming, er ikke innlagt, men slept og båret og kjøpt i dyre dommer. Gasskolbene er av den gammeldagse sorten, jeg har ikke sett noen lette komposittflasker. Folk spinker og sparer på gassen OG FRYSER. Elektrisiteten er svært dyr, så den må også brukes med stor forsiktighet.
Vedovner er det lite av, ved er mangelvare.
Heldigvis så er Juliussens tilhørerskare liten, men det er jo noen som tror på det han sier.

Kom hit en tur, sier jeg da.

Kanskje noen av leserne mine synes at jeg ikke skal snakke slik om en navngitt person uten at vedkommende får ta til motmæle. Han har hørt det før, og vet at vi har diamentralt ulike meninger. Den samme mannen sier også at det ikke finnes,- og aldri har vært noe Palestina.
Ja, ja. Det er nå i Palestina jeg er.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar