tirsdag 28. februar 2012

SLOWFOOD

Palestinsk mat er stort sett meget god og meget sen-laget.
I går var jeg med på forberedelsene til et måltid. Den ene retten heter Kusa (navnet skjemmer ingen), den andre er jeg ikke kar om å huske navnet på, det ble for mange -hc-lyder.
Kusa er en grønnsak,- noe midt imellom agurk og squash i utseende. Den blir vasket og deretter uthulet med et dertil egnet jern - ligner litt på en kjernehus-utstikker.  Det skal bli bare tynne vegger igjen på grønnsaken. Innmaten blir tatt vare på.
Kusaene blir så fylt med en blanding av rå og utvannet ris, finhakkede tomater,litt kjøttdeig, olivenolje, salt, curry, allehånde og et krydder til som jeg ikke klarte å lokalisere. Fyllingen foregår ved at man omstendig stapper denne blandingen gjennom den lille åpningen i kusaen og trykker godt etter med lillefingeren.
Så skal dette kokes, jeg tror i vann og olje.

Forberedelsene til den andre retten begynte i fjor høst. Da plukket man ett og ett blad fra vinrankene og la de vakkert i stabler først. Så ble de formet til baller for deretter å bli presset ned i en plastflaske. Der tørker de utover vinteren. Nå var det tid for neste etappe: Flasken ble skåret opp -bladene ble tullet ut igjen ett for ett - de ble dyppet i kokende vann for å bli myke - og så ble hvert enkelt blad fylt med den selsamme risblandingen som kusaen. Her var det om å gjøre å pakke inn blandingen i bladet slik at ikke noe tøyt ut. Hvert blad fikk da størrelse og fasong som en meget tynn og liten sigar. Dette skulle også kokes i dag, jeg vet ikke i hva. Youhurt, kanskje.
Alt dette tar timesvis av forberedelser!
Jeg er buden på middag i dag. Jeg har spist begge deler før og liker vinløv-varianten best.

I dag kommer det 12 stykker fra Rønningen Folkehøgskole hit og skal bl. annet plante oliven. Rønningen er trofaste hvert år. Nye elever, men kanskje en kjent lærer eller to?
Jeg skal bli med på en del av aktivitetene og ser fram til det.
Sola skinner i dag, og i natt tørket et plagg jeg hadde skylt opp!, men nå skal det bli en 3-4 dager med møkkavær igjen før varmen kommer på ordentlig(?)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar