mandag 20. februar 2012

OM Å BADE EN BABY

I dag har jeg besøkt et velskapt lite guttebarn som kom til denne verden for 12 dager siden. Familien bor i en vanlig iskald leilighet.
Det var badetid da jeg kom.
Et rom- soverommet- var oppvarmet med stråleovn, resten av huset var mildest talt kjølig.
En badebalje ble plassert over to krakker, og rent tøy og håndklær lagt fram. Baljen var tom.
Så ble den lille tassen avkledd lag på lag med tøy, og alt tøyet havna oppi balja.
En vannmugge med temperert vann ble frembrakt, og så fikk den lille litt vann over seg mens han delvis lå, delvis ble holdt over klærne i balja. Så babysåpe,- vaske, vaske- snu rundt,- litt mer vann over seg til skylling- ferdig!
Påfølgende tørking og babyolje og lag på lag med rent tøy og to store pledd til slutt. Jeg tror han hadde det utmerket.
Klærne i balja ble så vasket i badevannet.
Forbruk av strøm og varmt vann var et minimum, men alle var happy.
Det var sikkert slik i Norge før også, men jeg er redd vi har glemt det i vår velstand. Jeg er veldig takknemlig for at vi kan bruke masser av varme og varmt vann hjemme,- men jeg blir ydmyk når jeg ser hvordan andre innretter seg.
Den unge mannen ikledte seg forøvrig en ny og hvit og pusete dress fra " tante Elda", og ble så fin så..
Jeg har ellers gått til innkjøp av ny vifteovn i dag ( herlig), to flasker vin( herlig) og kyllinghamburgere( håper de er gode).
Som dere skjønner , det skjer ikke de store tingene hver dag.
Obs! jeg glemte å fortelle at jeg snubla og datt og fikk skrubbsår på ene kneet. Krise!!!
Gamle damer burde sikkert holde seg hjemme, men jeg har slutta " å burde".

1 kommentar:

  1. Veldig greit egentlig, babyer er jo ikke så skitne.

    Har du plastra kneet da? :)

    SvarSlett