mandag 2. september 2013

Forberedelser

Så skriver vi 2. september. 2 uker fra i dag, reiser jeg tilbake til Palestina.
Ja, det er tidligere enn først planlagt. Den viktigste årsaken er at min kjære venninne Huda har vært kritisk syk, og det så mørkt ut en stund. Nå er hun heldigvis noe bedre, men jeg vil gjerne ned til henne så fort som mulig.
Jeg var også usikker på om jeg først skulle reise til Jordan og besøke mine der, men endte opp med en billett til Ben Gurion og retur fra Amman.
Det har jo blitt slik nå at en ikke kan reise til Israel uten returbillett,- selv ikke om jeg skal til et annet land først.

Siden april har jeg sakte men sikkert handla ting og tang for å ta med meg nedover. Vi var i Kina og Mongolia tidlig i sommer, og der var det jo mye morsomt å kjøpe! En tur til Tenerife avstedkom en pose til, og så har vi jo Cubus og desslike med mye fint barnetøy...... Undres om jeg får plass i kofferten.

Jeg har vært så heldig å få være på Katta i Hamar og holde foredrag om ungdom i Palestina, jeg har holdt et foredrag om palestinske kvinner for IKFF her på Hamar, og den 10. sept. skal jeg til Kongsvinger med samme foredrag. Gleder meg!!
Noe av det jeg synes er ekstra viktig å formidle, er at muslimer ikke er en homogen gruppe med samme livsstil og nærhet til sin religion. Muslimer er akkurat like mangfoldige som kristne. Likhetene mellom de to religionene er dessuten- etter mitt skjønn- større enn forskjellene. Jeg er glad og takknemlig for at jeg er kristen, men ser ingen grunn til å ikke respektere andres ståsted. Det er alle fundamentalistene som skremmer meg,- uavhengig av religiøs bakgrunn.

Krigen i Syria pågår for fullt, Israel rasler med sablene. Det er en urolig tid i et urolig verdenshjørne. Jeg håper og tror at det ikke eskalerer ytterligere. Når er det nok døde mennesker?????
Vi har hatt en fenomenal sommer på Hamar,- nå gleder jeg meg til en like fenomenal høst i mitt andre hjemland.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar