søndag 13. februar 2011

Bilìn

Bilìn. Jeg hadde hørt stedet nevnt mange ganger før som ett av de stedene hvor det var jevnlige demonstrasjoner. Mer visste jeg ikke før i går,- lørdag. Da var vi der, og nå er Bilìn et sted jeg vil huske lenge, lenge.http://www.bilin-village.org/english/
Bilìn er en liten landsby langt inne mellom palestinske grønne daler. Det bor visstnok bare ca. 300 mennesker der. Jorda er god, folket er bønder. Olivenlundene strekker seg utover skråningene.
Så kom de israelske gjerdene og skilte landsbyen fra olivenlundene.
Men denne lille landsbyen nektet å akseptere. Hver eneste fredag i 6 år har befolkningen protestert og demonstrert. Flere har kommet til. Noen demonstrasjoner har hatt 1000 deltagere eller mer. Alle er med, unge og gamle. De har gått med fanene sine, med opprop, med musikk- sikkert også med steinkasting mot gjerdene, soldatene og våpnene. De har gått til sak mot staten Israel. Folk fra landsbyen har blitt arrestert og fengslet. 2 er drept av soldatene. ( skuddet som drepte den ene, er på video, han ble skutt i brystet)
I fjor fikk de medhold fra Høyesterett; gjerdet skulle flyttes noe tilbake. Ingenting skjedde. Demonstrasjonene fortsatte. Rundt i gresset så vi dusinvis, hundrevis? av tomme tåregassgranater. En av kvinnene i vår gruppe gikk helt inn til gjerdet og tok på det, ristet i det. Soldatene på andre siden nærmet seg, Lederen vår ba kvinnen om øyeblikkelig å gå litt unna gjerdet, han var redd for sikkerheten vår.
Mannen som fulgte oss bort til gjerdene, var koordinator for demonstrasjonene. Han hadde med seg de to småungene sine, en gutt og ei jente.
Jeg plukket en valmue til veslejenta og sa til faren at jeg håpet og trodde at hun skulle få en god framtid. Faren takket og sa at han elsket sine barn og ønsket de alt godt,- slik også de israelske foreldrene ønsket for sine barn. Vi vil ha rettferdighet og fred for alle, sa han.
Fortsatt står gjerdene der, piggtråden, de bevæpnede israelske soldatene.
Etter planen skal det nå bli flytting ( ca. 500 m) om en uke eller to. Jeg skal følge med. Er jeg riktig heldig så får jeg være med.
Jeg tok en del bilder. De kommer i morgen, håper jeg.
Anbefaler der å lese/ se på den www. adressen lenger opp. Masse informasjon, masse bilder.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar