fredag 18. februar 2011

Grillselskap

De hadde tent opp grillen klokka ett. Jeg kom halv tre. Til et uferdig murhus med en uferdig veranda oppe i et nybyggerstrøk oppe i Deheisha. Så vidt jeg kunne se, var ingen ting endret siden jeg var der i oktober. De bygger når de har penger, og nå hadde det nok vært dårlig en stund.
Råbygget tilhører en av Nisreens 6 søstre. ALLE møtes der oppe hver fredag. Jeg prøvde å telle i dag, og kom til +/- 25 personer. Det er søstre og brødre og ektefeller og barn og forlovede og besteforeldre og...
Alle er i slekt. Nisreen hadde fortalt meg at en av hennes brødre-Ibrahim- hadde giftet seg på nytt for kort tid siden. Da jeg møtte hele hurven, gikk jeg bort til en som jeg mente var Ibrahim, ga han et kyss på kinnet og gratulerte han. Feil!!! Han som fikk gratulasjonene, var Khalid som har vært gift med sin Thoroya i mer enn tjue år. Flause er bare fornavnet! Alle fikk seg en god latter, jeg også. Thoroya tok det pent!!
Så ble det spist og grillet og spist og prata. Jeg hadde fem nydelige småjenter rundt meg som alle ville leie meg samtidig. Etterhvert gikk småjentene og jeg på " supern" for å kjøpe kokosboller. ( 40 stk. koster 30 kroner)På vegen lekte vi lang-lang-rekke, og alle sang.
Mer grilling. Etter kyllingen(!) kom grillet auberginer, grillet søtpotet, brød, sterk saus, kyllinglever på spyd, ett eller annet jeg ikke aner hva var, mer kylling.
Vannpipene kom fram, og folket begynte å synge. Unger løp til og fra. Den minste av ungene.- Adam -snubla rundt på ustøe bein og jeg var redd han skulle dette ut fra terrassen eller opp i grillen, men han hadde gjort dette før!
Så ble grillen båret "inn", og da var det mashmellows som ble grillet. Ibrahim kom med ei slags bøtte med høl i som han satte opp på grillen, og voila! vi hadde en "ovn" som ble fylt med biter av oliventre samt greiner og brask. Gnistene sto i taket.
Jeg prøvde å lære noen Dabka-trinn ( palestinsk dans), og demonstrerte litt reinlender for dem. Applaus, applaus! Noen av familien kan litt engelsk, men det gikk stort sett på arabisk. Kroppspråk er internasjonalt!
Familien er muslimer, mer eller mindre light. Noen av kvinnene bærer hijab, andre ikke. En av søstrene gikk ut og fant seg en stille krok hvor hun ba.Ei dame jeg ikke har truffet før ( nyforlovet med Muhammad, en fetter), bar en elegant hijab i flere lag og var meget sterkt sminket og med lange og blodrøde negler. Hun gikk ikke for å be. Etter min vurdering er det å være muslim like mangfoldig som å være "kristen". Man tilhører en religion, resten er svært variabelt.
Imidlertid er det ikke noe alkohol hos muslimske familier,- jeg har så langt ikke opplevd det.
Fullmånen lyser, jeg sitter her hos meg selv med et glass rødvin...
Kvart over åtte ble jeg kjørt hjem av ??? (svoger), sliten og glad. Neste fredag er det på`n igjen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar