mandag 21. februar 2011

Litt av hvert

I dag har jeg hatt min første undervisningstime! Elevene er palestinske kvinner, faget er engelsk for nybegynnere.
Artig, artig.
Stedet jeg var på, ligger på andre siden av Betlehem, men jeg besluttet å gå,- det er vanskelig å bli kjent når en kjører drosje. Altså gikk jeg, og gikk jeg. Havna etterhvert nede i en dal hvor det ikke var gjennomgang,- men tre hyggelige palestinske unggutter ledet meg på rett kjøl igjen.
Etterhvert kom jeg til et sted hvor en lang trapp åpenbarte seg i terrenget. Den var gitt av den norske regjering for noen få år tilbake, og etter mitt hode bar den i riktig retning.
146 trappetrinn!!! Det tok sin tid, for å si det mildt, men jeg kom opp 100 meter fra Fødselskirken! Da var det godt å sette seg ned utenfor butikken til Mike og John, og bli servert en kopp te. Mike lånte meg også ei tjukk strikkejakke, det er kaldt i dag.
NB. Grete,- hvis du leser dette,- jeg har bestilt vest til deg!
Litt tilbake til de arabiske kvinnene som jeg underviste: Det er en organisasjon som heter "Annajdeh" ( hvilket betyr : nødhjelp), som driver senteret. De fokuserer på kvinner og kvinners rettigheter. Det er så som så med rettigheter for kvinner her i landet. Palestinerne har ikke egen grunnlov, men forholder seg delvis til ( for) gamle jordanske lover. Der kommer kvinner og barn dårlig ut. Jeg snakket med en mann som hadde studert jus her i 5 år, og og som så begynte å praktisere. Han ga seg fort, fortalte han, lovverket var kaotisk og ulogisk. Nå drev han med fotografering og markedsføring!
( Jeg kan i samme slengen fortelle at israelske myndigheter har 18 år som "voksengrense" for egne innbyggere, mens de bruker 16 år som grense for palestinerne. Hvis en palestinsk ungdom på 15-16 kaster stein mot en israeler/ israelsk eiendom, bli han/hun satt i fengsel, og foreldrene får bot. Det kan holde bare å demonstrere også,- det betraktes som en risiko mot de israelske myndighetene.)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar