lørdag 19. oktober 2013

4 små, 3 store og en servis.

Vi har vært i Qualqilia. Quaqilia er et høl. Jeg får kanskje utdype litt:
Saken er den; ikke langt unna her, sånn om lag 2 kilometer, ligger det en ZOO. Den "lille" ulempen er at den ligger på andre siden av muren. og altså utilgjengelig for alle Vestbreddens barn. Sikkert pga. sikkerhet.
Men, ingen grunn til å fortvile! Palestina har sin egen ZOO, må vite,- oppe i Qualqilia. Vi dro avgårde. Apekatter og sjiraffer,- here we come!
På veien nordover opplevde vi regnskyll og 3 bilulykker. Veiene er jo å bratte at de kan brukes på begge sider, så når det regner, blir de skumle. Vår sjåfør var imidlertid tryggheten selv.
Veien gikk etter hvert gjennom delvis grønne lier, og dersom vi ikke løftet blikket for mye, var det vakkert. Løftet vi derimot blikket litt, så vi at på hver eneste topp var det en j..... bosetting- x 1, x2, x3,x4,x5...., og med dertil hørende vakttårn, piggtråd, stengte porter osv. (Hvordan kan noen tro på en to-statsløsning?)
Etter snaue to timer var vi fremme. I Qualqilia er det en vakker moske og minaret. Da har jeg sagt det som er bra om det stedet.
nåvel,- vi fant målet vårt; en park med dyr og fornøyelser.
Masse folk, masse søppel, lite dyr.
Jeg kunne akseptert både søppel og styr, men forholdene hos dyrene var så ille!!
To flodhester lå i en liten dam av skittent vann. 4 løver hadde en liten betongplass å røre seg på, to brunbjørner likeså. Vadefugler svømte rundt i ei suppe av gørr. DET VAR SÅ ILLE!!!!
Hadde jeg hatt ansvaret så skulle hele greia vært stengt der og da, og de arme kreaturene skulle fått korteste veien til dyrehimmelen.
Jeg er generelt ikke glad i dyrehager, det er så, men jeg har jo sett bra varianter også. Ikke her.
Fornøyelsesavdelingen var nedslitt, men den funka. De to største ungene koste seg, de to minste synes det var best å sitte på armen.
To og en halv time brukte vi før vi vendte nesa og servisen sørover igjen. De utrolige ungene maste eller klagde ikke en eneste gang, og mørket hadde kommet da jeg ble satt av utenfor heimen.


Vi har vært i Qualqilia, jeg skal ikke dit igjen.
Nei, jeg tok ingen bilder av dyrene.
Makaber turistgreie: Tornekroner til salgs.
Fullmånen henger på en lyktestolpe..
Glad lita frøken.
Matpause.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar