fredag 18. oktober 2013

El Eid

I dag var det DEN STORE DAGEN. Høytiden er til minne om da Isak ville ofre sin førstefødte Ismael (født av trellkvinnen Hagar, ifølge Bibelen), men Gud ga Isak et lam å ofre i stedet. Altså slakter man lam. Overalt. På terrasser, i hager og bakgårder.
Sjøl hadde jeg store planer om å overvære en slakting, men da jeg våkna klokka 7, nektet kroppen min å stå opp. Så,- jeg krølla meg sammen og sov blidelig i flere timer til. Da jeg omsider kom meg avgårde, lå dyret ferdig partert, og jeg fikk det servert på fat litt senere i dag.
Denne første dagen i høytiden er det altså slakting. Så skal alle menn besøke sine nærmeste kvinnelige slektninger. Kvinnene er hjemme i dag. Mennene medbringer noe lammekjøtt,og gjerne litt penger til kvinner og barn. De blir til gjengjeld traktert md brus, kaffe og snop og eller kaker.

Alle tar på sine nyinnkjøpte klær. Ungene kjøper mere snop for pengene de har fått. Flere besøkende betyr nye runder med kaffe og søtsaker. Og så litt mere søtsaker. Te, kanskje, eller Cola. Så kommer det en lunsj innimellom, og nå i kveld var det BBQ av nyslaktet lam. Med kaker og kaffe etterpå. 
Jeg er stappmett, selv om mitt inntak av søte saker er svært begrenset. Godt å komme hjem til et glass vin og en aldeles stille leilighet...
Jeg har prøvd å finne ut hva den viktigste delen av feiringen er, men som hjemme så er nok det svært varierende. Ungene er imidlertid veldig viktige, slik som i vår julefeiring. Det helt store for muslimer, er å være i Mekka nå og gjøre Hadsj, men de fleste må nøye seg med å se det på TV. Hadsj ( eller hvordan det nå skrives) , pilegrimsreise, er en av de viktigste tingene en muslim kan gjøre. Man skal gå rundt den svarte stenen-Kaba-,x antall ganger og gjøre bot. I kunnskapen min om dette er det store svarte hull....
Også de kristne her har høytid/ ferie. Som før sagt så er tradisjonene tett knyttet sammen her i Bethlehemsområdet.  Alle skolene holder stengt, og tradisjonene med å besøke familien, gjelder begge religioner.  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar