mandag 7. oktober 2013

Ramallah og litt til

I fårgårs skjedde det ille ting ved en flyktningleir i nærheten av Ramallah. En palestiner forsøkte å klatre opp en mur ved en bosetting, det ble tumulter, og palestineren skadet stygt en bosetterkvinne (barn?). Det går ulike historier. Uansett så var det ille, og det har selvfølgelig fått etterspill, men det er vanskelig å få tak i korrekte opplysninger. Jeg har ikke lest nyhetene nå i kveld.
I går var jeg i hvert fall i Ramallah med Nisreen og Amina, og vi hadde en fin, om enn stressende dag. Ramallah var preget av demonstrasjoner og trafikk-kork og med stappfulle gater. Ikke vet jeg hva de demonstrerte for og/eller imot,- fortsett fra at hovedparolen visstnok var " free Palestine", og flaggene var gule = Fatah.
Vi krongla oss rundt i Nisreens leiebil. Hun skulle ordne noe for jobben sin og måtte til i utdanningsdep., jeg skulle ha visum til Jordan, og Amani skulle ha seg nye klær til El Eid.
Alt ble gjennomført,jeg fikk også tak i litt ullgarn og noen pinner, men utvalget er til å gråte over. Vi damene avsluttet med en god lunsj før vi satte kursen sørover igjen. Ute på Qualania checkpunkt var det hel- stopp, så der ble vi stående leeenge. Ikke noe bråk der som vi registrerte, men litt lenger sør ( ved avkjøringen til Al Ram), brant det i bildekk.
Vi kom oss hjem uten viderverdigheter.
Jeg hadde en avtale med "kelner-familien min", så mye forsinket kom jeg til de oppe i Doha, og ble traktert slik bare palestinere kan. Veldig trivelig familie et en helt ekstra koselig leilighet, men jeg var helt slakt da jeg etter hvert fikk meg en drosje hjem og stupte i seng.

Ikke desto mindre var jeg fit for fight tidlig i morges, og ble med en ung venninne på et ærend som hun hadde ikke lyst til å dra alene til. Noen ganger er det greit med en " gammeltante"
Kjøpt og tilberedt fersk fisk har jeg også gjort i dag,- ikke hverdagskost her! Godt, godt, med saus kokt på fiskekraft, kokte pottiter og salat.

Det meste handler om El Eid her nå. Den begynner om en uke. Nye klær til ungene og slakting av lam er det viktigste.Et (levende) lam koster opptil 3000 NIS, en grusom mengde penger for de fleste. Vi er heldige i Norge som spiser rimelig ribbe til jul, men jula pleier å bli dyr nok likevel for oss også... Her er det ikke noe snakk om gavehysteri, men ungene får gjerne 10 NIS av hver av de voksne i familien,- som blir brukt til snop. 

Forleden dag var jeg borte på Maan Lil -Hayat med penger, og bestilte samtidig flere varer. Det er altså den organisasjonen som sysselsetter psykisk utviklingshemmede ungdom og som lager produkter i tovet ull. Nå blir det mulig å kjøpe ull-krybber og ull-engler til jul! På Tante Gerda.
 Demonstrasjon på Yassir Arafat-plassen i Ramallah
 Figuren oppe i flaggstanga er IKKE levende!
Flotte damer på restaurant.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar