lørdag 12. oktober 2013

BURSDAG -OG SÅ NOEN REFLEKSJONER

Nå kom jeg akkurat fra bursdagsselskapet til Ahmed- 1 år. Der var det 30-40 unger  eller noe slikt, allverdens slekt med tanter, bestemødre , fettere og kusiner, og noen få fedre. Fedrene satt på terrassen i en krok og snakket om viktige(?) ting. Omtrent som i Norge, med andre ord??
Åkkesom, det var full fart med kaker og brus, og høylytt arabisk musikk, og ungene begynte å danse,- så ble de voksne med. Jeg kunne jo heller ikke dy meg da jeg ble spurt, så det gikk fint i noen minutter, men så ble det nok for både hofta og meg. Artig var det!!!!
Nå skal jeg steke meg svinekjøtt. Yes, yes, første gang på snart en måned, det skal bli bra. Jeg kjøpte meg rødvin på veien hjem.

Så noen estetikk- refleksjoner. Da vi for mange år siden var i Nicaragua, skjønte jeg for alvor at estetikk ikke var et objektiv begrep. Der satte de opp hyttene sine med forskalingsbord, og fikk de en krone til overs så hang de opp en glitterlenke på veggene og syntes det var fint. Småjentene var kledd som små prinsesser, I blant minner Palestina meg om Nicaragua: Ungene skal først og fremst være rene og velstelte og med pene klær, jeg tror at svært mange dusjer hver dag, selv om det er lite vann. Badene mangler alltid noe- om ikke annet så noen fliser her og der, eller noen vannrør som er litt på halv tolv.
Bord og benker og gulv vaskes og vaskes, men skitten på veggene,- og særlig på alle lysbrytere(!) tilsynelatende ikke affiseres. I blant klør jeg i fingrene etter å vaske lysbrytere..
Den største forskjellen mellom Norge og her, finner vi likevel utenfor boligene. Der er det fritt fram. Der jeg var i dag, for eksempel, har de brukt masse tid og penger på noe slags arabisk-inspirert takdekor inne, og sofaene er store og myke. Utafor, derimot, er det fullstendig "byggeplass". Terrassen er stor, men med et ujevnt betongdekke, og med masse "ræl" overalt. Slik har det vært siden leiligheten sto ferdig for 3 år siden.
Trapper og innkjørsler er også gjerne preget av søppel og uferdighet. Nå før El Eid så blir gardiner tatt ned og vasket og masse forberedelser gjort, men altså utafor husene...., jeg sier ikke mer.
Det er ganske så interessant å registrere, vi i Norge tror selvfølgelig at vi har sett og skjønt " de riktige og viktige" tingene, men kanskje er det ikke slik??
 Jeg kommer nå til å fortsette med å sope og spyle utenfor hjemmet, uansett om jeg er her eller i Norge.
Den skal tidlig krøkes som god danser skal bli.
Marhaba!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar