tirsdag 25. mars 2014

HAIFA-UTEN MEG

Som overskriften sier,- det ble ikke noe Haifa på meg. Lungebetennelsen har skylda.
Det viktige var derimot at min venninne og hennes syke barn kom seg både dit og tilbake uten problemer. En blogg er som bekjent en åpen side, så jeg skal ikke gå i detaljer. Men: man trenger en dertil egnet person fra israelsk side som ikke har motforestillinger mot å kjøre folk ulovlig til lege. Man trenger også litt forkledning, litt mot og litt flaks. De hadde de. De var 3 timer hos professoren som nå er opphøyet til helgen hos mammaen..., og med løfte om at han kan operere barnet  med laser og forventer et godt resultat. I tillegg besøkte de den landsbyen min venninne kom fra, og de kjøpte fersk fisk fra Middelhavet! Klokka 8 i går kveld var de tilbake, lykkelige og slitne. So far so good.

I dag har jeg vært på sykebesøk her igjen,( hos dialysepasienten) jeg har spist mengder av dawali ( å, så godt!),hatt en lang og god middagslur, og jeg har vært oppe i Deheise camp og truffet mange venner- den ene er en aldeles ny og nydelig liten venn- Talia på 2 mnd. Det holdt på å ikke bli noe Deheise. Palestinsk politi hadde stengt av veiene inn pga. noe uro inne i leiren, men min drosjesjåfør kjenner bakveiene, så vi kom oss fram.

Jeg har kanskje fått ny leilighet! De som jeg nå har bodd hos de siste fem årene skal bygge om leiligheten til yngste sønn, men etter alle solemerker så blir mitt nye bosted avklart i løpet av en liten uke. Spent!
Det er interessant å følge med i Hamar Arbeiderblad og les kommentarene til mine leserinnlegg vedr. Palestina. Noen står på skikkelig for å overbevise seg sjøl og andre om jeg jeg er dum og ikke har forstått noen ting. En skrev mye om hvor viktig og riktig det var at folk sto timesvis i kø hver natt for å komme seg på jobb. Noen skriver at Palestina ikke finnes, og/eller at det er krig mellom Palestina og Israel. Alle her er visstnok terrorister. Litt tilbake til historien fra i går: Min venninne måtte bruke drosje hele veien nordover, for på både buss og tog kreves det gyldig ID, dvs. tillatelse til å oppholde seg i landet. Altså: drosje ( i dyre dommer) for min "terroristvennine og hennes barn på 11 år" Det er sikkert lurt, og de er sikkert skumle. Eller?

Bildet viser noe frukt som jeg fikk i dag. "hjertet" i forgrunnen er en kiwi- spesielt til meg. Ja, så er det vel slik terrorister gjør, da?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar