søndag 4. november 2012

Fet, lat og bortskjemt

Ja, overskriften henviser til meg.Jeg går fra det ene dekkede bordet til det andre, og gjør ikke det skapte grann,- bortsett fra å nyte tilværelsen sammen med SÅ MANGE flotte folk.
I går var det iom el zatun ( olivendagen), så jeg var i Betlehem og så og hørte og prata og spiste og hadde det flott. Statsministeren hadde forlatt åstedet da jeg ankom, men til gjengjeld fikk jeg med meg bl. annet mye fin dabkedans og lunsj med norske ungdommer.

Etterpå var jeg oppe i Deheishe på BBQ. Det er alltid en herlig greie. Fullt av folk, grilling og argile og unger som løper. Lille Adam på 3 ble hysterisk redd i går. Det hørtes en politibil nede i gata, og han fikk hetta. Helhetta. Moren hans forklarte at han tidligere hadde blitt så skremt av folk med uniformer og våpen og ule- lyder ( les soldater), at det ikke var mulig å stoppe han fra å gråte og skrike. Hun forsøkte å fortelle han at politiet var snille og bare ville passe på,men nix. Det er ikke bare, bare å være barn I Deheisha anno 2012.

Gamlemor Amira er fortsatt i live, og har fått tilbake litt talegaver. Hun sa "Elda habibti", og jeg var så glad! Døtrene hennes har dessuten "pyntet henne opp" med å farge hennes sølvhvite hår med hennafarge. Oh Lord.
Jeg har alltid mange unger rundt meg oppe i Deheisa. I går holdt jeg på med en strikking, og de sto nærmest i kø for å lære. Ei av de er superglup,- etter en halvtime strikket hun som en proff. Det er forøvrig samme jenta som jeg har skrevet om før. Hun har en mystisk sykdom som gir noen voldsomme kuler/utvekster i venstre arm og hånd. Det stoppet henne ikke fra å strikke! Etterpå fikk hun vondt, men mammaen sa at det var fint at jenta beveget armen/handa, så nå skulle de kjøpe pinner og garn.

Dagen i dag har vært spesiell. Jeg har for første gang bivånet omskjæring. 3 stykker. Hmm.Jeg får mange tanker. Først: Takk Gud fordi jeg ikke tror at omskjæring er nødvendig og etter Hans lov. Så: det går nok sterilt og ordentelig for seg, men fyttikatta som de skreik! Det er selvsagt dritvondt. ( rensing, klype over fremdratt forhud, avbrenning av forhuden,( laserpenn??) bandasjering.) Mammaene gråt også,- pappaene var stolte(?)
Jeg spurte en mamma om hun tenkte over/ reflekterte om dette var slik det måtte være eller ikke, men hun svarte nei. " This is Islam". Javel. Pappaene sa at det var ikke det at de burde gjøre det, de måtte fordi profeten hadde sagt det, og det var renslig og lurt. Jeg sa hva jeg tenkte, også om omskjæring av pikebarn, og der var vi (heldigvis) 100% enig om at det var en helt forkastelig styggedom.
Etterpå var det kaker og te.
 Jeg tok en del bilder, men velger å ikke legge de ut.
Dagen er over.Jeg har funnet meg et glass vin eller to.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar