tirsdag 6. november 2012

Livet er nå.

For snart 3 år siden kom Hussam til Norge som asylsøker, og ble plassert på et mottak i Porsgrunn. Jeg hadde truffet han her i Betlehem før han dro til Norge, så vi gjenopptok kontakten, og han var hos oss noen ganger på Hamar og på hytta.
Hussam har vokst opp i SOS barnelandsby her i Betlehem. Han fikk avslag på asylsøknaden, anket, og fikk nye avslag. Jeg hadde jo ikke noe med det å gjøre, men var enig i avslagene ut fra den lovgivningen vi har, og også ut fra hva jeg personlig trodde var best for han.
I begynnelsen av august var han tilbake her.,og i går møtte jeg en svært så oppegående og fornøyd ung mann. Han har jobb i et ingeniørfirma, han disponerer firmabil, han har via arbeidsgiver fått seg et utrolig koselig lite hus  ( foreløpig med bare litt møbler), og han omgåes venner.
Han har det så bra,- sjøl syntes han at han bare hadde vært borte herfra noen få måneder, nå var han hjemme.
Jo, han savnet mye med Norge også,- det er ikke lett å gå fra et fritt land til et med allverdens restriksjoner,- men likevel. I hans tilfelle er jeg sikker på at dette er det beste.
Vi dro i bursdagsselskap i går kveld, det var en "søster" fra SOS som ble feiret med lasagne og tiramisu under løvverket på en veranda. Jeg ble svart med en typisk palestinsk kommentar da jeg takket for meg og beklaget at jeg ikke hadde med noen presang: "Du har presang, du er en presang!"
Å ja, det er lett å trives her!
Mannen i huset jobber på hotell i Jeriko. Han kunne fortelle om amerikanske turister som ble redde og usikre da de forsto at de ikke var i Israel, men i Palestina. "Det er fali, det"
Ikke så veldig farlig, spør du meg.

Hussams soverom,- med vannseng!
 
Betlehem er overfylt av nigerianere nå. Jeg tror den nigerianske staten/ kirken har subsidiert eller gitt turer hit, uvisst hvorfor.De synes så godt i sine fantastiske klesdrakter.

Lærerne i byen er i delvis streik. De får ikke lønna si, og har jo ingen streikekasse, så det er ikke så lett. Ikke jobbe- ikke penger. Det gjelder stort sett sykefravær også, men de som jobber i det offentelige, får noen kroner i noen dager.
En ung kar jeg kjenner, var i en bilulykke for to uker siden. Han ble skadet, det gikk værst utover skuldre og brystkasse. Han er fortsatt arbeidsufør, og får ikke en krone i inntekt. Han er produksjonsarbeider. Fordi han er flyktning, får han dekket mye av utgiftene til sykehus og leger. Han må imidlertid forskuttere alt sjøl, og så søke om refusjon. Ikke enkelt.
Jeg er svært heldig som er fra et land med gode syke- og pensjonsordninger, selv om det også hos oss er svakheter i systemet.


-De 3 nyomskårne( nyomskjærte?)guttene har det visstnok rimelig bra, men liker ikke å tisse.

-Netanyahu har bestemt seg for å bygge 1213 nye bosetterenheter oppi her.

- Iyad Burnat er på veg til USA!!!!

- Jeg har hatt sovedag i dag, men nå skal jeg komme meg på butikken.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar