lørdag 17. november 2012

Krig er forakt for liv, fred er å skape, kast dine krefter inn, døden må tape.

Dagen i går var en rar dag. Vi dro av gårde,- 3 søstre og jeg,- nordover til Jenin hvor vi skulle i henna-party.Første stopp Ramallah hvor søster nr. 4 ++ ble med på følget. Denne nr. 4 søster er den kommende brudgoms mor. Vi lasta inn kurver med snop og blomster og lys etc., og fortsatte gjennom vakre landskap. Det gærne reisefølget mitt sang og prata og gliste, radioen sto på full guffe, damene var klare for henna.Jeg strikka.
Jenin er en samling landsbyer samt en stor flyktningleir,- alt spredt utover dalsidene.
I et stort lokale ventet 100(?) damer på at vi skulle komme med kurvene og lysene og kaste glans over bruden som satt oppe på en tronelignende stol i sin vakre palestinske kjole.Så ble det dans og dans og mere dans til øredøvende arabisk musikk. jeg lurte på når det skulle skje noe mer,- men dett var dett.

Jeg gledet meg med de glade og beundret alle de utrolig vakre broderte kreasjonene og drakk en skvett brus.

Vi hadde hørt litt på nyhetene nordover, og visste at rakettene hadde landet nær Jerusalem, og rykter sa noe om en bosetting som var truffet. Martha og Kjetill sendte bekymrings - SMS.

Etter et par timer snudde vi nesa sørover igjen. Nå sto nyhetene på i bilen hele tida,- de meldte om flere døde, om veisperringer og bråk i Nablus.
Det hadde skjedd noe i Nablus. Vi ble møtt av  israelske soldater, gjenger med palestinsk ungdom og utrykingskjøretøy. Veibanene var fulle av delvis hele og delvis knuste betongblokker som vi måtte zigzake oss i mellom, men ingen stoppet oss. Det var svært liten trafikk på veiene.
I Ramallah stoppet vi for å spise ( +et glass rødvin til meg).Det var rart å sitte ved side av søster2 som bruker hijab og drikke alkohol!!

Neste utfordring var Qualania sjekkpunkt. På veg nordover var det kraftige demonstrasjoner der,- hva nå??
Ikke en kjeft. Vi trillet gjennom og pustet lettet ut. Bare Conteinersjekkpunktet igjen. To soldater, ingen stopp. Pfff!! Tilbake i Beit Sahour. Klokka gikk mot midnatt.
GODT å være hjemme.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar