torsdag 15. november 2012

KRIG

Så er Gaza igjen førstesidestoff. Ille var det, verre blir det. Det siste jeg hørte nå, var at Hamas ( eller en eller annen fraksjon) hadde sendt en rakett som hadde utløst -fare- signalene i Tel Aviv. Det er skikkelig skummelt, hva vil Israel gjøre nå??? Jeg hørte på intervjuet med Netanyauh for litt siden. I følge han må de bare forsvare seg som best de kan, og de kommer ikke til å la noe eller noen stoppe dem. Bakkestyrker neste??
Jeg hørte dessuten på Barth Eide; og har skjelden eller aldri hørt så utilslørt israelstøtte. Hallo, ser han ikke hva som skjer??
Jeg støtter IKKE noen form for bombing, men igjen er det David/Goliat problematikken: Gaza har ingentig,Israel har alt.
Stakkars folk der nede.
Det er per definisjon ikke langt mellom Beit Sahour og Gaza, men samtidig er det en verden i avstand. Folk er svært opptatt  av nyhetssendingene her, og alle kommenterer de drepte barna, men ellers så rusler og går dagene, så også for meg.

Jeg er buden på henna-party i morgen! Det foregår oppe i Jenin. Jeg har verken vært på henna-party før, ei heller i Jenin,- så det blir fine greier. Hennaparty er altså en jenteting-den kommende brud treffer alle sine venninner og blir dekorert med hennamaling og alle viser frem sin nye kjole og alle spiser og prater og gudene vet hva mer....
Jeg skal reise sammen med en gjeng herfra. Før avreise skal jeg også avvikle et bursdagsselskap,. så detta blir full dag, men langtfra full kvinne,- 0 alkohol.

Jeg kjøpte meg en håndbrodert bluse i går, og i dag slo jeg til med et vakkert fotsidt silkeskjørt + stæsj. Jeg har dessuten lånt meg sko og en liten brodert veske, Jenin- here we come!!

Jeg handla hos ei kjempehyggelig palestinsk dame i dag. Hun hadde bodd 13 år i Malmø, så jeg snakket svorsk. Er selvsagt buden dit på kaffe/te.

Det første juletreet har dukket opp i Betlehem, og i dag hørte jeg en ungegjeng som sang -Jinglebell-, Ja, ja.

Jeg kjenner på meg at jeg må høre på nyhetene igjen....
NB: Kan noen ta et par ord med Barth Eide??


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar