onsdag 21. november 2012

Oliven og agurker og laaang tur uten radio.

En underlig tittel, . jeg vet. I dag tidlig reiste Baha, sjåfør og landbruksingeniør Mhammad og jeg avgårde for å vurdere olivenplanter til neste sesong. Baha sa i forrige uke at vi skulle til Jordandalen, OK. Nordover bar det, men vi svingte ikke av et eneste kryss retning f.eks. Jerico. Det varte og det rakk,- jeg ville jo østover i hue mitt, og slik som veiene snor seg rundt alle bosettingene,- klarte jeg ikke helt å følge med, og følte meg rimelig bortreist, Da vi omsider så drivhus, grønne åkre og vakkert landbruksland, spurte jeg så Baha om vi var i Jordandalen. Oh no. Vi var oppe i Jenindistriktet, og nærmere muren enn noensinne. Å ja, da så. Godeste Baha hadde glemt å fortelle meg at planene var byttet, det var her oppe vi skulle besøke olivendyrkerne.Ganske snodig; jeg ville jo at vi skulle nord.østover, og så ble det liksom slik inni hue mitt.

Vi besøkte tre ulike olivendyrkere. Hjelpemeg for en lang prosess!! Først tager man en kjerne fra en vill oliven og putter i jord. Vokser/vokser ikke?? De som lever, blir flytta over i ny jord, får gjødsel og hvit plastikkhatt på hodet. Etter en stund blir de podet med romersk oliven, hvis ikke kommer det ikke frukt. Dette kjenner vi fra poding av frukttrær hjemme.
Så er det å vurdere vekst og rotutvikling, styrke, farge.. Alt blir gjort for hånd, en etter en etter 10 10000(?)
Bonde nummer 1 var en fin fyr med en diger produksjon,og utmerkede planer. Nummer 2 var en sleiping som gikk i bukser med press og spisse sko ( jeg forutinntatt, nei!!) Olivene hans hadde nesten ikke rotverk, og det var søplete der, Nummer 3 var trivelig og med fine oliven- helt til Mhammad fant ut at det var en sykdom på røttene..
Lusjtid.
Deretter så vi på veksthus hvor agurkene var gjødslet med restene av olivenpressing, og til slutt på produksjon av rød basilikum,, og SÅ reiste vi østover til Jordandalen. Vi måtte gå gjennom Hamra sjekkpunkt, men ingen problemer
.Hele, absolutt hele Jordansletten er okkupert av jødiske settlement med kjempestore landbruksanlegg/ produksjon. Hebraiske bokstave overalt,bare veien var til for oss, Stengte porter, vakter, Jeg så over til Jordan, og lengtet plutselig etter dattera mi!!
Da vi var hjemme her igjen i 7.tida, var jeg nesten bevisstløs- men jeg hadde ønsket dette selv, så..
Bilradioen sto avskrudd, takk og lov. Fint å  kunne skru av krigen,
I kveld er det Gudskjelov våpenhvile, håper og ber om at den vil vare. Bildene jeg legger ut, er for spesielt interesserte, kanskje unntatt det siste; Av alle ting fant jeg denne boksen på butikken her! Det skal bli kattemat!! NÅ skal jeg sove, sove, sove

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar