mandag 12. november 2012

mandag kveld

Så har høsten kommet til Palestina. Ikke at det er så kaldt, men det regner litt og blåser litt og jakka er god å ha. Dyna er tatt i bruk.
Jeg har fredlige dager. Leser strikker, besøker venner, sover..
På søndag var vi på besøk hos noen folk i en annen landsby. De fleste landsbyer ligner hverandre til forveksling i denne delen av landet. Lave hus, en liten hageflekk, noen smale gater, en kolonial eller to,en skole,en moske. Noen åpne plasser med søppel.noen vakre blomster. Alle hus i sandstein, alle med en svart diger tank på taket ( vannreserve). På to sider av landsbyen lå jødiske bosettinger ( uten ekstra vannreserve.)
Alt "som normalt", med andre ord.
Vi ble traktert eller alle kunstens regler og hadde det utmerket, og jeg var kjempestolt da "mine" små tvillinggutter i tur og orden sovna mens jeg bar dem og nynnet -ingen er så trygg i fare- for dem.
Alle trenger litt multikulturell påvirkning!
I dag har jeg kjøpt inn mine siste bestillinger til Norge, så nå skal jeg snart avgårde og sende en dige pakke hjem. Jeg må vel snart begynne å grue meg til Ben Gurion-flyplassen også... Drittsted!!

I Gaza bomber de igjen,- stadig nye liv går tapt.Jeg begriper ikke at Hamas sender avgårde raketter til Israel i hytt og pine!  Heldigvis tar ikke de liv, men det eneste Hamas oppnår, er at IDF gjengjelder så det holder. Spurv skytes med kanoner, og det vet jo Hamas!! Så er det de sjøl som må betale med egne sivile liv. Meningsløst. Jeg husker jeg var på en demonstrasjon her for lenge siden. Martha og Liam var med. Alt gikk fredelig for seg inntil noen unggutter begynte å kaste stein i retning de israelske soldatene som hadde ankommet. ( Ingen traff, avstanden var alt for lang) Både Martha og Liam utbrøt: Å nei, ikke kast stein!! Jeg tenkte at det var vel ikke så farlig fordi avstanden var alt for lang,og ingen ville bli skadet, - så dum var jeg. Steinene var signalet som soldatene hadde ventet på: Snart hagla det med tåregass og gummikuler.
Så- da blir det gjengjeldelsesaksjon - som de kaller det. Jeg hater dette! Israel mottar visstnok 8.5 millioner dollar per dag fra USA, Tallet høres helt meningsløst ut, men påståes å være korrekt.

Så går jeg her da og bysser babyer og nynner for de om -Guds barneskare- og så vet jeg jo slett ikke om de har en framtid... 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar