lørdag 2. mars 2013

På tur.

Fredag er dagen for utflukter. På denne tiden av året, er Dødehavet og Jeriko populært fordi det er betydelig varmere der nede langt under havnivået. I Jeriko er det minst tre store og fine parker som er tilrettelagt for barnefamilier,- med griller i massevis, langbord, lekeapparater, svømmebasseng, kiosker.... Det var tråkafullt overalt, men vi 11 som reiste sammen, fant oss omsider en ledig plass. Opp av bager og poser kom ALT vi trengte for en helaften;grillspyd, mat til grilling, salater, kaffe + kjele, våtsevietter, duker,- you name it. Jeg prøvde å lage kabab, det er vanskeligere enn det ser ut til, men øvelse gjør (nesten) mester.Til gjengjeld var gjengen svært så imponert over meg som strikket sokker med 5 pinner,- det er nok ekslusivt her. Vi hadde noen fine timer sammen, både store og små. De fleste i selskapet var ukjente for meg, men som alltid er det lett å komme i kontakt med folk.
Oppe ved Qalania var det bråk. Brennende dekk, demonstrerende ungdommer, masse israelske soldater,pansede kjøretøy, skyting, blokader i veien. Vi kom oss helskinna rundt.Også nede ved Al Ram var det hauger med brennende og osende bildekk, mao: fredag på Vestbredden.
Det gikk ikke ann å komme seg til Dødehavet i går. Den ene plassen som fortsatt er tilgjengelig for palestinere, er stengt i helgene. Da vil jødene så gjerne overnatte på stranden fra fredag til lørdag, må vite, og da blir konsekvensene klare: Ingen palestinere.
Jeg skal nå likevel ta med meg Amani med familie dit en dag, ingen av de har noensinne sett et hav/ en sjø.Problemet er at muslimene er på jobb de dagene som tilgangen til Dødehavet er åpen for de... This is Palestine.

Jeg hørte forresten noe annet i går vedr. visum til Israel. De stempler ikke lenger passene, jeg fikk en liten papirbit litt større et bankkort da jeg kom inn. Jeg viste det fram ved neste kontroll, men så ikke så nøye på det. Denne lille papirbiten forteller at du har lov til å oppholde deg i Israel i inntil 3 mnd, men det er ikke et visum. Det betyr visstnok, at dersom jeg av en eller annen grunn blir tatt av IDF, så kan de bare sende meg ut uten noen form for begrunnelse.. Med visum ville jeg ha rettigheter i forhold til kontakt med ambassade, rett til rettslig prøving og denslags.Jeg vet ikke om dette stemmer, men det ville være interessant å få det bekreftet eller avkreftet.
Den lille papirlappen må man ihvertfall ta godt vare på, den er det eneste beviset på at man er her lovlig.
Nå skal jeg sette på kaffekjelen. NB. Jeg lærer meg litt etter litt enkle arabiske gloser, og kan nå sånn omtrent like mye som en 2-åring. Neste mål er 3-årsstadiet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar