fredag 28. oktober 2011

Dager kommer- dager går


Det skjer vel ikke de store tingene av allmenn interesse her i Beit Sahour.
Jeg får imidlertid stadig mer innblikk i folks økonomiske problemer.
En venninne har en datter som er mye syk, og mammaen har tatt henne med til allverdens leger og sykehus. Ulike medisiner er forsøkt, men uten hjelp. Nå hadde mammaen hørt om en spesialist i Jordan. Hun fikk en avtale, lånte penger opp over pipa, og de dro avgårde. 5 dager på spesialistsykehuset + turen, kostet 4000 dollar.( ca.14.ooo NIS). (Alene)mammaen tjener ca. 3000NIS i mnd.
Sykehusoppholdet var svært krevende for begge to, datteren gjennomgikk en masse timeslange tester, og mammaen satt stort sett på en stol ved senga om natta.
Vel hjemme, og med et lønnlig håp om at den nye behandlingen skulle hjelpe, gikk dattera på skolen igjen. Hun er 10 år.
Etter to timer på skolen, ble hun veldig svimmel, og falt og slo hodet i asfalten. Ble bevisstløs, og ble sendt til det private sykehuset i Betlehem som skolen bruker.
I 12 timer var hun bevisstløs, men kom seg etterhvert. Det var ikke brudd på hjerneskallen slik de først frykta. Mammaen ringte meg fullstendig oppløst. Jeg var en del på sykehuset sammen med de. MR koster 700 NIS per gang, og frøkna hadde 3. Mammaen må legge ut disse pengene, men skolen vil senere refundere. I tillegg koster det mye å ligge på sykehuset, og igjen satt mammaen og duppa på en stol ved senga.
Nå er de hjemme igjen, og prøver begge å komme seg til hektene.
Ikke vet jeg hvordan de skal klare å betale på lånet.

Ellers så har jeg hatt- og har-trivelig besøk!
På onsdag kom Mari fra Hamar, hun er på en to-ukers ferietur på gamle trakter.
I går kom Martha og Liam ned fra Ramallah, og vi meska oss med svinekjøtt med sopp og fløte.
På søndag kommer Kjetill fra Egypt.

I går var jeg oppe hos yndlingsfamilien min. Der var mor, far, 1 datter, 1 svigersønn, 2 svigerdøtre samt 5 barnebarn under fem år og 1 barnebarn på åtte. Stille var det ikke, men koselig,og den hjemmelagde maten var super som alltid.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar